{"vars":{{"pageTitle":"Trump: Wojny handlowe są dobre i łatwe do wygrania. Przemysł: jest coraz gorzej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["przeglad-prasy"],"pageAttributes":["donald-trump","handel","stany-zjednoczone","usa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"14 listopada 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":30869}} }
300Gospodarka.pl

Trump: Wojny handlowe są dobre i łatwe do wygrania. Przemysł: jest coraz gorzej

„Wojny handlowe są dobre i łatwe do wygrania.” Tak napisał Donald Trump w tweecie z marca 2018 r., na krótko przed rozpoczęciem pierwszej rundy taryf celnych na towary z Chin, pisze Financial Times.

Dane amerykańskich firm malują jednak coraz bardziej ponury obraz wpływu wojny handlowej na gospodarkę Stanów Zjednoczonych. Indeks PMI w przemyśle wytwórczym w Stanach już od sierpnia znajduje się poniżej progu 50 stopni, oddzielającego spadek od wzrostu gospodarczego.

Oficjalny odpowiednik PMI chińskiego urzędu statystycznego wykazuje mniejszy spadek działalności produkcyjnej i znacznie większą odporność w dłuższej perspektywie czasowej.

„Jeśli nastrój producentów jest jakimś wyznacznikiem, Stany Zjednoczone tracą więcej z powodu eskalacji wojny handlowej”,uważa Michael Metcalfe, szef globalnej strategii makroekonomicznej w State Street Global Markets.

„Amerykański sentyment produkcyjny załamał się w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy, najbardziej spektakularnie w ostatnim kwartale. Tymczasem ich chińscy odpowiednicy, przynajmniej według oficjalnych danych, są nie mniej ostrożni, niż byli na początku roku”.

Niedawno pojawił się artykuł opisujący badanie naukowców z Uniwersytetu Harvarda, Uniwersytetu w Chicago i Federalnej Rezerwy Bostońskiej, w którym stwierdzono, że importerzy amerykańscy zapłacili wysoką cenę za wojnę handlową.

Badanie analizowało dane zebrane w urzędach celnych i od sprzedawców detalicznych. „Jeśli przesłanki ekonomiczne były kluczowym czynnikiem napędzającym, presja na zawarcie rozejmu handlowego szybko rośnie”, podkreśla Metcalfe.

>>> Czytaj też: Süddeutsche Zeitung: New York Times notuje rekordy sprzedaży dzięki Donaldowi Trumpowi