{"vars":{{"pageTitle":"60% wydatków na promocję żywności w Polsce dotyczy mięsa i nabiału. Greenpeace alarmuje","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["greenpeace","marketing","mieso","od-pola-do-stolu","polityka-rolna","reklama","rolnictwo","unia-europejska","zdrowie","zmiany-klimatu"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"9 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"09","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":116236}} }
300Gospodarka.pl

60% wydatków na promocję żywności w Polsce dotyczy mięsa i nabiału. Greenpeace alarmuje

Aż 59 proc. przyznanych przez UE środków na promocję produktów rolnych Polska wydała na reklamę mięsa i nabiału w latach 2016-2020. Tylko 28 proc. z tego budżetu przeznaczono w naszym kraju na promocję owoców i warzyw – wynika z nowej analizy Greenpeace. Zdaniem organizacji to musi się zmienić.

Jak wskazuje Greenpeace, wydatki te stoją w sprzeczności z alarmującymi danymi. Dotyczą one katastrofalnego wpływu przemysłowej hodowli zwierząt na przyrodę, klimat i zdrowie.

Opublikowana w czwartek analiza organizacji pokazuje, że celem wielu kampanii reklamowych współfinansowanych przez UE była promocja spożycia mięsa i nabiału. Na reklamy tych produktów wydano w skali unijnej aż 252 mln euro. To 32 proc. pięcioletniego budżetu na promocję produktów rolnych.

“To niedopuszczalne, że UE wydaje ćwierć miliarda euro, aby napędzać konsumpcję produktów, których produkcja jest szkodliwa dla środowiska i których nadmierne spożycie ma zdaniem naukowców negatywny wpływ na nasze zdrowie. W Polsce i w całej Europie jemy za dużo mięsa, kilka razy więcej niż zalecane przez lekarzy normy. Spożywanie na masową skalę mięsa i nabiału produkowanych na fermach przemysłowych, naraża nas na ryzyko nowych pandemii, rujnuje klimat i niszczy przyrodę – to nieodpowiedzialne, aby UE za pieniądze podatników nadal promowała ten biznes” – powiedziała Dominika Sokołowska z Greenpeace Polska.


Czytaj też: Naukowcy wzywają UE do wprowadzenia zakazu hodowli zwierząt w klatkach


Komisja Europejska dokonuje obecnie przeglądu unijnej polityki promocji produktów rolno-spożywczych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich,. Chce zwiększenia swojego wkładu w produkcję i konsumpcję przyjazną środowisku. Ogłoszenie nowych planów ma nastąpić na początku 2022 roku.

Postulaty ograniczenia finansowania przez UE promocji mięsa pojawił się już w pierwszych wersjach strategii “Od pola do stołu”. Znalazły się też w europejskim planie walki z rakiem – przypomina organizacja. Ostatecznie jednak Komisja Europejska zrezygnowała z tych zapisów.

Raport Greenpeace na ten temat w języku angielskim dostępny jest tutaj.

Jabłka były tego lata droższe od wieprzowiny. Jak to możliwe, że mięso jest tak tanie?