{"vars":{{"pageTitle":"Air France poleciały na zużytym oleju. Pierwszy międzykontynentalny lot na biopaliwie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["air-france","airbus","biopaliwo","klm","total","zrownowazone-paliwo-lotnicze"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"21 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":137321}} }
300Gospodarka.pl

Air France poleciały na zużytym oleju. Pierwszy międzykontynentalny lot na biopaliwie

Francuskie linie lotnicze Air France wykonały pierwszy międzykontynentalny lot, zasilany bardziej przyjaznym dla środowiska, zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Było to jednocześnie pierwsze biopaliwo wyprodukowane w całości we Francji.

Lot rejsowy linii Air France z Paryża do Montrealu, który odbył się 18 maja 2021 roku, to efekt współpracy grupy Air France-KLM oraz jej partnerów: Total, Grupy ADP (paryskie lotniska) i Airbusa.

Podczas lotu zastosowano mieszankę, która w 16 proc. składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję o 20 ton CO2. Paliwo zostało wyprodukowane w całości we Francji, w rafinerii firmy Total.

Lot na zużytym oleju

Biopaliwo użyte do tego połączenia zostało wyprodukowane z odpadów i pozostałości pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym. Jako surowiec wykorzystano zużyty olej spożywczy, który został poddany obróbce w biorafinerii La Mède w południowej Francji oraz w fabryce Total w Oudalle niedaleko Le Havre.

W produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego nie wykorzystano żadnego nowo wyprodukowanego oleju roślinnego, jedynie olej już zużyty.

Na bardziej ekologiczne połączenie lotnicze złożyło się jeszcze kilka czynników – zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot Airbus A350, który zużywa 25 proc. mniej paliwa niż jego poprzednik i infrastruktura naziemna zasilana prądem.

Aby branża lotnicza mogła wykorzystywać biopaliwa, nie ma potrzeby modyfikacji infrastruktury do magazynowania i dystrybucji paliwa na lotniskach, jak i zmian w samolotach i ich silnikach. Stopniowe wprowadzanie tych paliw na całym świecie może pomóc znacznie zmniejszyć emisję CO2, generowaną przez sektor lotniczy, co jest zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ.

Francja bardziej ekologiczna

Zgodnie z francuskim prawem, do 2022 roku każdy lot rozpoczynający się we Francji ma korzystać z mieszanki paliwa, która zawiera co najmniej 1 proc. SAF. Wyprzedza to europejskie ambicje, które zakładają stopniowy wzrost udziału SAF do 2 proc. do 2025 roku, a następnie do 5 proc. do 2030 r., zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.

Należący do grupy lotniczej holenderski przewoźnik KLM wykonał swój pierwszy lot na biopaliwie w 2009 roku. Od tamtego czasu liczba operacji z użyciem SAF stopniowo się zwiększa.

W latach 2014-2016, Air France zrealizowały 78 lotów zasilanych 10-proc. mieszanką SAF. Wszystkie przeprowadzone testy wykazały, że zastosowanie biopaliwa nie miało żadnego wpływu na niezawodność operacji lotniczych.

Aktualnie serię testów przeprowadza także producent samolotów, Airbus. W nadchodzących dekadach chce certyfikować maszyny do lotów ze 100-proc. udziałem SAF.

Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) to mieszanka konwencjonalnego paliwa lotniczego (JET-A1) i biopaliwa, wytwarzanego z odpadów i pozostałości pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym (tłuszcz zwierzęcy, zużyty olej kuchenny itp.).

Paliwo Biojet ma podobne właściwości do JET-A1 i generuje do 90 proc. mniej emisji CO2 w całym swoim cyklu życia w porównaniu z paliwem kopalnym.