{"vars":{{"pageTitle":"Czy LPG wyprze paliwa ropopochodne? W Polsce jest coraz więcej aut na gaz","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","analizy"],"pageAttributes":["autogaz","eksport","import","import-z-rosji","lpg","najnowsze","norwegia","polski-instytut-ekonomiczny","samochody","szwecja"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"13 lipca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":325518}} }
300Gospodarka.pl

Czy LPG wyprze paliwa ropopochodne? W Polsce jest coraz więcej aut na gaz

Od 2015 do 2021 roku liczba samochodów osobowych zasilanych gazem LPG wzrosła o ponad 400 tys. Więcej niż 85 proc. stacji benzynowych w Polsce oferuje także tankowanie autogazem. LPG jest u nas najważniejszym paliwem alternatywnym.

W zeszłym roku w Polsce pojazdy osobowe zasilane LPG stanowiły blisko 14 proc. parku pojazdów osobowych. Teraz mamy ich 3,4 mln, choć faktyczna flota funkcjonujących aut może stanowić jednak mniej niż 3 mln pojazdów, ponieważ dane GUS obejmują wszystkie samochody zewidencjonowane.

Najpierw z Rosji, potem przez Bałtyk

Udział rosyjskiego LPG na polskim rynku wynosił ok. 60 proc. Według danych Eurostatu, w ostatniej dekadzie importowaliśmy z Rosji średnio 1,3 mln ton gazu rocznie. Po wybuchu wojny w Ukrainie jeden z największych odbiorców LPG w Polsce, Gaspol, podjął decyzję o wstrzymaniu importu LPG z kraju agresora.

Uniezależnienie się od dostaw z Rosji wymaga zwiększenia przepustowości portów i rozszerzenia liczby połączeń kolejowych i morskich. Import morski LPG do Polski przez północne porty w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie w okresie od 1 do 20 marca 2022 roku wyniósł około 53 tys. ton. W pierwszych dwudziestu dniach lutego było to 48 tys. ton, a w tym samym okresie w styczniu – 34 tys. ton.

Większość gazu pochodziła ze Szwecji i Norwegii. Według przedstawicieli sektora LPG import z Rosji zostanie zastąpiony do końca tego roku przez alternatywne źródła dostaw. Porównując dane Eurostatu, widać, ze udział importu LPG z Rosji w marcu i kwietniu 2022 r. spadł do 52 proc.

Polska jest 7. krajem pod względem sprzedaży LPG w Unii Europejskiej. W latach 2010-2021 Polska zwiększyła udział eksportu na rynku unijnym z 1 do 4,3 proc. Jednocześnie wolumen unijnego eksportu wzrósł o 32 proc. W 2018 roku ponad 7 proc. eksportu LPG z UE pochodziło z Polski (dane Eurostatu).

LPG króluje w starych samochodach

Park pojazdów napędzanych autogazem się starzeje. Średni wiek samochodu z instalacją LPG w Polsce wynosi 17,9 lat, czyli o 3,4 lat więcej niż średnia dla pojazdów osobowych.

Według ekspertów istnieje jednak potencjał rozwijania lokalnej produkcji zbiorników, instalacji oraz rozwiązań technicznych o wysokim stopniu innowacyjności. Szansą dla paliw gazowych jest również ich wykorzystanie do napędu ciągników rolniczych. Branża LPG ma szansę rozwoju, dzięki inwestycjom w innowacje i wpisanie się w zrównoważony rozwój zgodny z politykami unijnymi.

rDME (dimethyl ether, eter dimetylowy) to niskoemisyjny gaz płynny, który może odegrać znaczącą rolę w „zazielenianiu” branży LPG. Pod względami chemicznymi jest podobny do propanu i butanu, a więc zachowuje się tak samo jak LPG.

rDME można łatwo i bezpiecznie transportować jako ciecz w butlach i zbiornikach pod ciśnieniem. Rozwiązanie to pozwala zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, ponieważ rDME jest produkowany z odnawialnych i przetworzonych surowców węglowych.

Samoloty LOT-u będą zasilane ekologicznym paliwem ORLENU