{"vars":{{"pageTitle":"Do 2026 roku Paryż chce być całkowicie przyjazny rowerom. Likwiduje większość miejsc parkingowych na ulicach","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["anne-hidalgo","ekologia","infrastruktura","inwestycje","klimat","miasta","paryz","rower","sciezki-rowerowe","spoleczenstwo","transport"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"29 października 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":209731}} }
300Gospodarka.pl

Do 2026 roku Paryż chce być całkowicie przyjazny rowerom. Likwiduje większość miejsc parkingowych na ulicach

Paryż zamierza przeznaczyć 250 mln euro na inwestycje, które sprawią, że miasto będzie całkowicie przejezdne i bezpieczne dla rowerów. “Plan Velo 2” ma zostać zrealizowany do 2026 roku.

Jak podaje portal EcoWatch, miasto zawsze było względnie przyjazne dla rowerzystów. Jednak w wyniku oczekiwań społecznych oraz wskutek pandemii wzrosło zainteresowanie tym środkiem transportu wśród mieszkańców. Podczas pandemii Paryż uruchomił 50 km tymczasowych ścieżek rowerowych, które zostały już przekształcone w trwałe trasy.

Anne Hidalgo, mer Paryża, zamierza dodać 130 km ścieżek rowerowych – część z nich dwukierunkowych, przekształcić niektóre miejsca parkingowe dla aut w parkingi dla rowerów oraz zainwestować w inne rozwiązania dla rowerzystów.

Miasto jest już w trakcie likwidowania 70 proc. istniejących miejsc parkingowych dla pojazdów silnikowych na ulicach.

Plan to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także rozwój turystyki rowerowej, warsztaty naprawy rowerów w każdej dzielnicy oraz nauka jazdy rowerem w szkole.

Miasto zamierza również tak organizować sygnalizację świetlną, by sprzyjała użytkownikom transportu miejskiego i rowerów w większym stopniu niż samochodom osobowym.

Polityka Paryża przynosi oczekiwane rezultaty. Po pierwszej edycji Plan Velo, w 2020 roku na niektórych trasach odnotowano 60 proc. wzrost ruchu rowerowego.

Miasta w Europie budują „ratunkowe” ścieżki rowerowe i poszerzają chodniki – wszystko w ramach walki z epidemią i korkami