Paryż zamierza przeznaczyć 250 mln euro na inwestycje, które sprawią, że miasto będzie całkowicie przejezdne i bezpieczne dla rowerów. “Plan Velo 2” ma zostać zrealizowany do 2026 roku.
Jak podaje portal EcoWatch, miasto zawsze było względnie przyjazne dla rowerzystów. Jednak w wyniku oczekiwań społecznych oraz wskutek pandemii wzrosło zainteresowanie tym środkiem transportu wśród mieszkańców. Podczas pandemii Paryż uruchomił 50 km tymczasowych ścieżek rowerowych, które zostały już przekształcone w trwałe trasy.
Anne Hidalgo, mer Paryża, zamierza dodać 130 km ścieżek rowerowych – część z nich dwukierunkowych, przekształcić niektóre miejsca parkingowe dla aut w parkingi dla rowerów oraz zainwestować w inne rozwiązania dla rowerzystów.
Miasto jest już w trakcie likwidowania 70 proc. istniejących miejsc parkingowych dla pojazdów silnikowych na ulicach.
Plan to nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale także rozwój turystyki rowerowej, warsztaty naprawy rowerów w każdej dzielnicy oraz nauka jazdy rowerem w szkole.
Miasto zamierza również tak organizować sygnalizację świetlną, by sprzyjała użytkownikom transportu miejskiego i rowerów w większym stopniu niż samochodom osobowym.
Polityka Paryża przynosi oczekiwane rezultaty. Po pierwszej edycji Plan Velo, w 2020 roku na niektórych trasach odnotowano 60 proc. wzrost ruchu rowerowego.