{"vars":{{"pageTitle":"Mastercard wprowadził Kalkulator Śladu Węglowego. To odpowiedź na zielony zwrot klientów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","live"],"pageAttributes":["banki","emisje-gazow-cieplarnianych","fintech","kalkulator-emisji","klienci","mastercard","platnosci","slad-weglowy","zakupy"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"13 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":119213}} }
300Gospodarka.pl

Mastercard wprowadził Kalkulator Śladu Węglowego. To odpowiedź na zielony zwrot klientów

Mastercard stworzył kalkulator emisji CO2. Dzięki narzędziu banki udostępnią klientom dane i informacje niezbędne do podejmowania proekologicznych decyzji konsumenckich.

92 proc. Polaków deklaruje gotowość do osobistego zaangażowania się w działania na rzecz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w 2021 roku – wynika z badania zleconego międzynarodowej sondażowni YouGov przez Mastercard, globalną firmę zajmującą się płatnościami.

W związku z rosnącym zainteresowaniem społecznym ochroną środowiska, Mastercard opracował kalkulator emisji CO2. Narzędzie to zapewnia konsumentom dostęp do wiedzy i danych na temat emisji dwutlenku węgla, które generują ich zakupy. Oferuje im także prosty sposób na zmniejszanie i równoważenie swojego śladu węglowego.

Nowy Kalkulator Śladu Węglowego powstał dzięki współpracy ze szwedzkim fintechem Doconomy. Jest już dostępny dla wydawców kart płatniczych na całym świecie, w tym w Polsce.

Polacy oczekują od biznesu zielonego zwrotu

Z ankiety dla Mastercard wynika, że w czasie pandemii wyraźnie wzrosło zainteresowanie konsumentów działaniami związanymi z ochroną środowiska. Ponad połowa Polaków (54 proc.) uważa, że dziś ograniczanie śladu węglowego jest dla nich ważniejsze niż przed pandemią. Natomiast 64 proc. ankietowanych deklaruje, że stali się bardziej świadomi tego, jak ich działania mogą wpływać na środowisko.

Polacy nie tylko stają się bardziej świadomi wpływu swoich decyzji zakupowych na środowisko. Trzech na pięciu badanych (60 proc.) uważa dziś również, że w sposób bardziej zrównoważony powinny zachowywać się firmy.

Według nich świat biznesu powinien działać na rzecz zmniejszenia ilości odpadów (45 proc.), zanieczyszczenia powietrza i wody (44 proc.) oraz ilości plastiku w opakowaniach i produktach (42 proc.).

“To dowód na rosnący trend w kierunku świadomych ekologicznie wydatków i konsumpcji – rośnie grupa ludzi, którzy swoje codzienne zakupy, a także otrzymywane nagrody (np. w programach lojalnościowych), chcą wykorzystać dla dobra naszej planety” – pisze na temat wniosków z badania Mastercard.

Jak działa kalkulator emisji?

Nowy kalkulator śladu węglowego umożliwia konsumentom mierzenie emisji CO2 generowanych przez ich zakupy. Obliczenia te są oparte na niezależnie weryfikowanej metodologii Indeksu Åland, stworzonego przez fiński Bank of Åland.

Kalkulator pokazuje jednak też przykłady, które w łatwy sposób pomagają zrozumieć, jaki mamy wpływ na środowisko. Przelicza więc nasz ślad węglowy np. na liczbę drzew konieczną do pochłonięcia tej samej ilości CO2. Znajdziemy w nim też wskazówki dotyczące prowadzenia bardziej zrównoważonego życia.

Konsumenci mogą również wynagrodzić swój wpływ na środowisko przy pomocy kalkulatora. Umożliwia on zaangażowanie się w projekty odbudowy lasów w ramach Priceless Planet Coalition. Klient może przekazać darowiznę tam lub też wykorzystać programy lojalnościowe swojego banku.

Banki z kolei mogą łatwo zintegrować Kalkulator Śladu Węglowego ze swoimi aplikacjami mobilnymi za pomocą nowych interfejsów API. Są one dostępne na stronie Mastercard Developers.


YouGov to międzynarodowa firma z Wielkiej Brytanii działająca w branży badania rynku i analizy danych. Ankietę online przeprowadzono między 19 stycznia a 5 marca 2021 roku wśród obywateli wielu krajów, w tym Polski. Dane liczbowe zostały zważone i są reprezentatywne dla wszystkich dorosłych w danym kraju (w wieku 18+).

Mastercard jest globalną firmą technologiczną działającą w obszarze płatności. Firma zobowiązała się do osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto do 2050 roku. Mastercard wyemitował również obligacje na rzecz zrównoważonego rozwoju o wartości 600 milionów dolarów. Firma działa w ponad 210 krajach.