{"vars":{{"pageTitle":"Polacy – częściej niż Niemcy lub Anglicy – chcą jeść mniej mięsa. Jak reaguje na to rynek?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","analizy"],"pageAttributes":["alternatywy-dla-miesa","bnp-paribas","branza-spozywcza","konsumpcja","main","mieso","producenci-miesa","produkcja-zywnosci","rolnictwo"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"27 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":125149}} }
300Gospodarka.pl

Polacy – częściej niż Niemcy lub Anglicy – chcą jeść mniej mięsa. Jak reaguje na to rynek?

42 proc. Polaków zamierza ograniczać spożycie mięsa – wynika z analiz firmy badawczej Mintel. W dobie globalizacji polskie przywiązanie do tradycji jedzenia mięsa bardzo szybko ustępuje miejsca nowym zwyczajom żywieniowym.

“Niewykluczone, że popularność zamienników mięsa będzie rosnąć w Polsce w tym samym tempie, co w krajach, które są trendsetterami nowych wzorców konsumpcji” – uważają analitycy International Food & Agri Hub BNP Paribas. Na zlecenie banku firma badawcza Mintel sprawdziła, jak zmieniają się praktyki żywieniowe Polaków.

Zgodnie z danymi Mintela w lipcu 2020 roku, odsetek Polaków, którzy chcą eliminować mięso ze swojej diety, wyniósł 42 proc. Tym samym był wyższy niż w Wielkiej Brytanii czy w Niemczech.

Według analityków z BNP Paribas, takie deklaracje nie oznaczają, że spożycie mięsa zmniejszy się drastycznie z dnia na dzień. Pokazują jednak otwartość społeczeństwa na nowe koncepcje żywieniowe.

Zmiany na rynku produkcji mięsa

Zdaniem Anny Link, dyrektor Biura Rozwoju Bankowości i Klientów Strategicznych w International Food & Agri Hub BNP Paribas, ta część producentów mięsa, która już od jakiegoś czasu koryguje strategię i ofertę produktową, zyskuje przewagę rynkową.

“Zmian w zakresie oczekiwań rynku nie da się zatrzymać. Korzyści zdrowotne z niejedzenia mięsa są powszechnie znane i brane pod uwagę, kwestie etyczne również. Dodatkowo coraz więcej osób przywiązuje wagę do korzyści środowiskowych, np. związanych z mniejszą emisją CO2 przy produkcji białka niezwierzęcego. Konieczność reagowania producentów to raczej pytanie „kiedy?”, a nie „czy?”” – powiedziała Link.

Na Zachodzie strategie zmieniają się szybko. Niektóre firmy produkujące mięso czy wędliny tak dynamicznie rozwijają swoją ofertę mięsnych alternatyw, że przestają już mówić o sobie „producenci mięsa”. Zamiast tego zaczynają używać określenia „producenci źródeł białka”.

Polski rynek alternatyw dla mięsa

Według analityków rynku, by zamienniki mięsa były dla konsumentów naturalnym wyborem, potrzeba trzech rzeczy.

1. Zamienniki muszą smakować tak samo jak mięso.

2. Muszą mieć podobny wygląd i teksturę.

3. Muszą mniej więcej tyle samo kosztować.

“W Polsce nie mówi się o tym zbyt dużo, ale spełnienie tych trzech kryteriów jest możliwe w bardzo niedługim czasie. Zgodnie z różnymi szacunkami, koszty produkcji zamienników wyglądających i smakujących jak mięso zrównają się kosztami produkcji normalnego mięsa już za 3 do 5 lat” – powiedziała Magdalena Kowalewska, Analityk Sektora Food & Agri w International Food & Agri Hub BNP Paribas.

Nie tylko białko roślinne

Polskie firmy, rozwijające ofertę alternatyw dla mięsa i wędlin, koncentrują się na białku pochodzenia roślinnego. To np. produkty z soi, pszenicy czy grochu. Kolejnym wartym uwagi zastępnikiem jest jednak także mięso hodowane komórkowo czy produkty z białka owadów.

“Konsumenci mają blokady mentalne, ale te zaczną stopniowo znikać w miarę jak smak, konsystencja i cena będą zbliżać się do mięsa zwierzęcego. Wiele innowacyjnych firm i start-upów usilnie nad tym pracuje” – dodała Magdalena Kowalewska.

BNP Paribas International Food & Agri Hub to centrum kompetencyjne Grupy BNP Paribas w zakresie obsługi rynku rolno-spożywczego na Polskę, Ukrainę, Turcję i Maroko. Hub został stworzony jako odpowiedź BNP Paribas na szybkie i głębokie zmiany współczesnego rolnictwa i sektora produkcji żywności.

Tetra Pak chce stworzyć opakowania neutralne klimatycznie