{"vars":{{"pageTitle":"Prawie połowa Polaków mylnie uważa, że "ekogroszek" jest ekologiczny. Fundacja naciska na zmianę nazwy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["cieplownictwo","ekogroszek","energetyka","main","smog","wegiel","zanieczyszczenie-powietrza","zmiany-klimatu"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"8 lutego 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":90150}} }
300Gospodarka.pl

Prawie połowa Polaków mylnie uważa, że „ekogroszek” jest ekologiczny. Fundacja naciska na zmianę nazwy

66 proc. Polaków ogrzewających swoje domy węglem jest przekonanych, że jego spalanie może być przyjazne lub neutralne dla środowiska, jeśli używa się węgla wysokiej jakości – wynika z badania agencji badawczej Kantar na zlecenie Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi.

W przypadku popularnego węgla typu „ekogroszek” – czyli węgla o niskiej gramaturze – prawie połowa (43 proc.) jego użytkowników uważa go za produkt ekologiczny. Tylko 4 proc. ankietowanych spontanicznie wskazało, że nie jest to produkt ekologiczny.

W badaniu zrealizowanym w grudniu 2020 roku wzięły udział wyłącznie osoby ogrzewające swoje domy węglem. To więc potencjalni konsumenci i konsumentki “ekogroszku”.

Zdaniem fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi wskutek działań dezinformacyjnych producentów i dystrybutorów węgla konsumenci mylnie uznają węgiel za ekologiczne źródło energii.

Fundacja uważa, że to dlatego, że producenci i dystrybutorzy w jego reklamach sugerują, że jest to paliwo przyjazne dla środowiska. W efekcie kupujący mogą odnosić mylne wrażenie, że produkt nie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza.

Tymczasem według Europejskiej Agencji Środowiska z powodu zanieczyszczenia powietrza pyłem PM2,5 w 2018 roku zmarło przedwcześnie w Polsce ponad 46 tys. osób.

Zdaniem Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE), głównym źródłem emisji pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5 jest spalanie paliw stałych (węgla i drewna) w domach.


Czytaj również: Unijna wojna o wege-burgera się skończyła. O co chodziło i kto wygrał?


“Badani przypisali mu takie cechy jak: przyjazność dla środowiska, niepowodowanie smogu czy niewywieranie szkodliwego wpływu na zdrowie” – powiedziała Kamila Drzewicka, radczyni prawna w Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi.

“Przyjrzeliśmy się dokładnie działaniom producentów i dystrybutorów węgla typu „ekogroszek” i stwierdziliśmy liczne przykłady działań promocyjnych i marketingowych, wprowadzających konsumentów w błąd, poprzez sugestię, że produkt ten jest ekologiczny. Oczywiście mija się to z prawdą, ponieważ spalanie każdego węgla wiąże się z emisją dwutlenku węgla, pyłów zawieszonych PM2.5 i PM10 czy tlenków azotu. Substancje te mają szkodliwy wpływ na nasze życie i zdrowie oraz negatywnie oddziałują na klimat. Zlecając badanie, chcieliśmy sprawdzić na ile te pro-ekologiczne przekazy faktycznie trafiają do konsumentów i konsumentek” – dodała Kamila Drzewicka.

Z badania Kantaru wynika, że „ekogroszek” jest stosowany przez 29 proc. gospodarstw domowych korzystających z węgla jako źródła ciepła.

“Ekogroszek” jest drugim najpopularniejszym rodzajem węgla stosowanym do ogrzewania domów.


Czytaj także: “Nie ma firm świętych, ale są takie, które przynajmniej już zaczęły się modlić” – czyli jak zarabiać na promowaniu swoich wartości


W styczniu Fundacja ClientEarth wezwała producentów i sprzedawców do zaprzestania stosowania nazwy „ekogroszek” oraz do usunięcia reklam i materiałów promocyjnych, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd. W tym do wyeliminowania motywów roślinnych i przyrodniczych z opakowań, a także do usunięcia informacji, które sugerują, że „ekogroszek” to produkt ekologiczny.

List z apelem do producentów i dystrybutorów węgla typu „ekogroszek” został także przesłany do wiadomości odpowiednich instytucji i urzędów zajmujących się zwalczaniem nieuczciwych praktyk rynkowych oraz ochroną praw konsumentów, w tym do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz stowarzyszeń branżowych.

Badanie zostało zrealizowane przez KANTAR w grudniu 2020 roku metodą CATI – wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej próbie 500 Polaków i Polek ogrzewających swoje domy lub mieszkania węglem.

Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi jest organizacją pozarządową, która przy pomocy prawa działa na rzecz walki ze zmianami klimatu i ochrony środowiska. W I kwartale 2021 roku zamierza przedstawić wyniki ekspertyzy naukowej dot. emisji szkodliwych substancji do powietrza w toku spalania węgla typu „ekogroszek”.


Artykuł powstał w ramach naszego newslettera „Tygodnik Klimatyczny 300KLIMAT”. Jeśli chciałbyś co piątek otrzymywać nasz newsletter, w którym – oprócz takich artykułów jak ten, który właśnie przeczytałeś – rozmawiamy z najważniejszymi ludźmi w polskiej energetyce, klimacie i środowisku, a także przeglądamy światową prasę i prezentujemy najciekawsze informacje klimatyczne z całego tygodnia – możesz się zapisać na niego pod tym linkiem (w nim też zobaczysz, jak wygląda przykładowy 300KLIMAT).

Polskie domy spalają 87% całego unijnego węgla zużywanego w mieszkaniach i 10 innych faktów nt. ciepłownictwa w naszym kraju