{"vars":{{"pageTitle":"Publiczny fundusz wyda prawie 2 mld zł na ładowarki do samochodów elektrycznych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["doplaty","elektromobilnosc","infrastruktura-ladowania","moj-elektryk","nfosigw","pire","samochody-elektryczne","wodor"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"30 listopada 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":225243}} }
300Gospodarka.pl

Publiczny fundusz wyda prawie 2 mld zł na ładowarki do samochodów elektrycznych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych. 1 mld zł zostanie skierowany na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a 870 mln zł wesprze inwestycje w same ładowarki i stacje wodoru.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił program „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do ładowania wodoru”.

Jak informuje Polska Izba Rozwoju Elekromobilności, celem programu jest utworzenie ponad 17 tysięcy punktów ładowania, w tym ponad 6100 szybkich i ultraszybkich. Ze wsparcia będą mogły skorzystać samorządy, spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty, indywidualni rolnicy i obecne w Polsce firmy. Z tego 20 proc. budżetu zarezerwowano dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Fundusz przeznaczy też 100 mln zł na dopłaty do stacji tankowania wodoru. Szacunki funduszu zakładają, że pieniędzy powinno wystarczyć na około 20 stacji, choć inni eksperci szacują, że kwota wystarczy jedynie na kilkanaście takich stacji. Przy inwestycjach w stacje wodorowe można będzie otrzymać zwrot połowy kosztów kwalifikowanych.

Dopłaty – szczegóły

Na dopłaty do ładowarek wolnych (o mocy nie mniejszej niż 22 kW) przewidziano 70 mln zł. Fundusz pokryje 25 proc. kosztów kwalifikowanych.

Do 30 proc. dofinansowania otrzymają wnioskodawcy stawiający i rozbudowujący stacje o mocy od 50 kW do 150 kW. Kwota wsparcia może być podniesiona o 15 punktów procentowych, jeśli spełnione zostaną dodatkowe warunki. Na ten cel przeznaczono 315 mln zł.

Na pokrycie 50 proc. kosztów inwestycji mogą liczyć podmioty, które będą chciały stawiać stacje o mocy 150 kW lub więcej. Podobnie sytuacja będzie wyglądała, jeśli istniejąca już infrastruktura o mniejszej mocy będzie rozbudowywana. Budżet dla tych projektów to 315 mln zł.

Największe wsparcie otrzymają punkty ładowania pojazdów elektrycznych o mocy 150 kW i większej.

Miliard na rozwój sieci elektroenergetycznej

NFOŚiGW informuje też o planowanym dofinansowaniu na rozbudowę sieci elektroenergetycznej. Dzięki temu ma powstać 4 tysiące kilometrów napowietrznych i podziemnych linii energetycznych i około 800 stacji. Program będzie finansowany z unijnego Funduszu Modernizacyjnego.

“Pozostaje nam jeszcze zbudować sprawny system wytwarzania energii elektrycznej, oparty o źródła bezemisyjne, które charakteryzując się pewną niestabilnością, samochody będą wykorzystywały jako również system akumulacji energii. Jest to bardzo spójny koncept. Mam nadzieję dzisiejszy dzień to kamień milowy na drodze realizacji i dojście do transportu elektromobilnego w Polsce i pełnej zeroemisyjności naszego systemu elektroenergetycznego” – powiedział Profesor Maciej Chorowski, Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W lipcu 2021 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił też program „Mój elektryk”, w którym dofinansowanie na zakup pojazdu elektrycznego mogą otrzymać osoby fizyczne. Natomiast w ubiegłym tygodniu uruchomiony został nabór wniosków na dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych dla przedsiębiorców i jednostek sektora publicznego.

Nowością w programie „Mój elektryk” jest możliwość skorzystania z leasingu, co niewątpliwie będzie miało pozytywny wpływ na zainteresowanie programem. Maksymalne dofinansowanie jakie mogą otrzymać osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy to 27 tysięcy złotych.

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji będzie można składać od 7 stycznia 2022 r. a zakończenie programu przewidziano na 31 marca 2022 r. lub w chwili wyczerpania środków. Wnioski należy wysyłać elektronicznie.

Po raz pierwszy w historii Eurostat opublikował dane kwartalne o emisjach UE