{"vars":{{"pageTitle":"Solaris rozchwytywany. Barcelona, tak jak wcześniej Madryt i Frankfurt, zamawia kolejne autobusy tej firmy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["barcelona","bezemisyjny-transport","solaris","solaris-urbino-12-electric","transport-publiczny","zamowienia"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"10 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"10","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":131983}} }
300Gospodarka.pl

Solaris rozchwytywany. Barcelona, tak jak wcześniej Madryt i Frankfurt, zamawia kolejne autobusy tej firmy

Stolica Katalonii zamówiła trzydzieści autobusów marki Solaris. Tym samym Barcelona poszła za przykładem Madrytu, który wybrał pojazdy tej firmy przed kilkoma tygodniami.

Jeszcze w tym roku do Katalonii zostaną dostarczone niskoemisyjne pojazdy marki Solaris. Miejski przewoźnik Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) zamówił 30 autobusów Urbino 12 hybrid, które trafią do floty Area Metropolitana de Barcelona (AMB). Tym samym dołączą do prawie setki autobusów Solarisa, obecnie kursujących na obszarze Barcelony i okolic.

Solaris zobowiązał się do dostarczenia ekologicznych pojazdów do końca 2021 roku. Ostateczne podpisanie umowy nastąpi w ciągu najbliższych tygodni.

To kolejne duże zamówienie z rynku hiszpańskiego, jakie w ostatnich tygodniach zdobył Solaris. Oprócz 30 hybryd do stolicy Katalonii, producent dostarczy do Madrytu aż 250 autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym. To jak dotąd największy kontrakt producenta w Hiszpanii.

Z propozycji Solarisa skorzysta także Frankurt. W 2022 roku firma dostarczy do miasta w Niemczech 13 autobusów na wodór.

Napęd hybrydowy zamówionych autobusów będzie składał się z silnika Euro 6 o mocy 151 kW oraz elektrycznego silnika trakcyjnego. Pojazdy zostaną również wyposażone w superkondensatory pozwalające magazynować, a następnie wykorzystywać energię pozyskiwaną z rekuperacji.

To rozwiązanie znacznie obniża zużycie paliwa – w porównaniu do autobusów z napędem konwencjonalnym – i jednocześnie minimalizuje poziom emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Solarisy Urbino 12 hybrid zostaną dodatkowo wyposażone w system Arrive & Go, kontrolujący pracę silnika spalinowego. Funkcja ta pozwala na wyłączanie silnika podczas podjeżdżania do przystanku, ponownie włączając go podczas odjazdu.

Ponadto pojazdy w trybie Arrive & Go będą wykorzystywały system akustycznego ostrzegania o pojeździe (AVAS), dzięki któremu emitowane dźwięki ostrzegawcze będą informowały pieszych o obecności pojazdu z napędem elektrycznym.

Autobusy są wyposażone w klimatyzację całopojazdową oraz system informacji pasażerskiej, a także gniazda USB i białe tablice LED. Ponadto, ze względu na pandemię koronawirusa, plastikowe elementy siedzeń pasażerów zostaną pokryte powłoką antybakteryjną.

Z kolei dla kierowców przewidziano kabinę typu zamkniętego, dostosowaną do indywidualnych potrzeb, co ma ułatwić pracę. Dzięki systemowi MirrorEye poprawi się bezpieczeństwo ruchu – w miejscu tradycyjnych lusterek bocznych umieszczone zostaną kamery, gwarantujące lepszą widoczność w silnym słońcu, w czasie deszczu oraz po zmroku. Inny system, Eco Driver Advisor, będzie z kolei odpowiadał za kontrolę i wsparcie ekonomicznej jazdy.

Pierwsze Solarisy pojawiły się w stolicy Katalonii w 2014 roku. Obecnie w Barcelonie jeździ ich już prawie 100, a większość z nich to pojazdy z napędami hybrydowymi i elektrycznymi. Na ulicach europejskich państw pojawiło się do tej pory przeszło 900 elektrobusów i ponad 760 autobusów hybrydowych marki Solaris.

Założony w Polsce Solaris został we wrześniu 2018 roku sprzedany hiszpańskiej grupie CAF. Firma ma dziś cztery zakłady produkcyjne: główną fabrykę i siedzibę w Bolechowie, dwa zakłady w Środzie Wielkopolskiej oraz halę montażu końcowego pojazdów szynowych w Poznaniu.