{"vars":{{"pageTitle":"Sektor wodorowy opracuje normy, dzięki którym duże auta na wodór szybciej wkroczą na rynek","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","live"],"pageAttributes":["ogniwa-paliwowe","paliwo-wodorowe","solaris","transport","wodor"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"4 lutego 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":89526}} }
300Gospodarka.pl

Sektor wodorowy opracuje normy, dzięki którym duże auta na wodór szybciej wkroczą na rynek

Europejskie konsorcjum złożone z 25 podmiotów z sektora wodorowego, rozpoczyna współpracę. Chce określić, opracować i przetestować pierwszą normę europejską dla modułów ogniw paliwowych do pojazdów typu „heavy-duty”. 

Konsorcjum działa pod nazwą „StasHH”. W jego skład wchodzi 11 dostawców modułów ogniw paliwowych, 9 producentów oryginalnego wyposażenia oraz 5 instytucji badawczych.

Zespół opracuje normy wymiarów fizycznych, interfejsów cyfrowych, protokołów z testów i wymogów w zakresie bezpieczeństwa modułów ogniw paliwowych. Będzie je można zamontować i stosować w pojazdach typu „heavy-duty”.

Do tego rodzaju pojazdów należą m.in. wózki widłowe, autobusy, samochody ciężarowe, pociągi, statki oraz maszyny budowlane.

Norma ta może oznaczać przełom dla branży ogniw paliwowych. Może umożliwić konkurencję, zmniejszenie kosztów oraz produkcję na szeroką skalę pojazdów zasilanych wodorem.


Czytaj również: Jak napędzimy gospodarkę wodorem? Wszystko, co musisz wiedzieć o Polskiej Strategii Wodorowej


„StasHH to najlepsza szansa dla Europy, by jak najszybciej zacząć stosować wodór w transporcie ciężkim, branży, którą nie tak łatwo jest zelektryfikować przy pomocy baterii z uwagi na ciężar, koszty i inne ograniczenia. Współpraca wielu rynków i stworzenie możliwości konkurowania, masowa produkcja oraz automatyzacja przyczynią się w decydujący sposób do wycofywania się ze stosowania paliw kopalnych oraz do wykorzystania nowych technologii z korzyścią dla społeczeństwa” – powiedział Federico Zenitha, koordynator konsorcjum StasHH.

Na badania grupa otrzyma 7,5 mln euro z Unii Europejskiej ze środków Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych. Całkowity budżet projektu wynosi 15,2 mln euro.

StasHH przewiduje opracowanie nazewnictwa dla ogniw wodorowych na wzór znanych nazw rozmiarów baterii i akumulatorów (“typ AA“). Tu będzie to “typ HH”.


Przeczytaj też: Solaris dostarczy autobusy wodorowe do Holandii. W Europie sprzedał już ich 69, żadnego do Polski


Po wypracowaniu porozumienia branżowego powstaną znormalizowane moduły dla różnych klas mocy. Konsorcjum będzie jednocześnie promować te normy we właściwych przepisach europejskich i międzynarodowych. Będzie też dążyć do przyjęcia tej normy na całym świecie.

„Wyniki projektu StasHH będą nie tylko bodźcem do wzmocnienia konkurencji wśród dostawców ogniw paliwowych. Wzbogacą również ofertę rynkową i ułatwią zastosowanie systemów ogniw paliwowych w napędach pojazdów typu heavy-duty. Projekt, który koncentruje się przede wszystkim na branży pojazdów ciężkich, odegra zasadniczą rolę w osiąganiu wspólnego celu 100 000 samochodów ciężarowych do 2030 roku wyznaczonego we wspólnym oświadczeniu przedstawicieli branży z grudnia ubiegłego roku” – powiedział Bart Biebuyck, Dyrektor Wykonawczy Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych (FCH JU).

W skład konsorcjum StasHH wchodzą np. Holenderska Organizacja na rzecz Stosowanych Badań Naukowych (TNO), Toyota Motor Europe, Volvo Construction Equipment oraz Solaris

Solaris należy do hiszpańskiego koncernu CAF, a swoje zakłady produkcyjne ma zlokalizowane w Polsce. Firma jest jednym z największych europejskich producentów autobusów. Jest także europejskim liderem w sprzedaży i produkcji autobusów elektrycznych, w tym wodorowych.

Nowe ciężarówki wyłącznie na prąd lub wodór od 2040 roku – oświadczają europejscy producenci