Konieczność przejścia na zdalny tryb pracy uwidoczniła zarówno braki w dotychczasowej cyfryzacji polskich uczelni, jak i możliwości w zakresie dostosowywania się do nowych warunków funkcjonowania.
W powstałym we współpracy z ImpactCEE i Siecią Badawczą Łukasiewicz raporcie Alma Mater Digital: Jak wyzwolić cyfrowy gen nauki w Polsce? [PDF] 300RESEARCH – analityczny dział 300Gospodarki – wyjaśnia, co trzeba zmienić, aby w zmieniającym się dynamicznie świecie polska nauka i szkolnictwo wyższe sprostały wyzwaniom związanym z rozwojem technologicznym.
„Dziś potencjał, który drzemie w polskiej nauce ma szansę rozwinąć się ze zdwojoną mocą. Nie tylko dlatego, że rosną oczekiwania społeczeństwa, co do zaangażowania się nauki w wychodzenie z kryzysu i zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego, ale również z uwagi na tempo zmian wywołanych przez pandemię, których motorem napędowym jest digitalizacja” – mówi Piotr Dardziński, szef Sieci Badawczej Łukasiewicz.
Raport 300RESEARCH opisuje w jaki sposób zmieniły się oczekiwania wobec szkolnictwa wyższego i nauki w wyniku postępującej cyfrowej transformacji – zarówno z punktu widzenia administracyjnego, badawczego jak i dydaktycznego.
Czy w dzisiejszych czasach studenci w Polsce faktycznie nabywają w toku nauczenia takie umiejętności, które w przyszłości okażą się kluczowe? Czy stosowane obecnie rozwiązania z zakresu tzw. administracji cyfrowej faktycznie się sprawdzają? Czy Polacy na tle innych narodów wyróżniają się pod względem cyfrowych kompetencji? Na te pytania można znaleźć odpowiedź w najnowszym raporcie 300RESEARCH.
Analiza przeprowadzona przez autorów opracowania obejmuje także kwestie m.in. jakości współpracy nauki z biznesem, działań Unii Europejskiej w zakresie wsparcia innowacyjnej i oddolnych inicjatyw na rzecz transformacji cyfrowej w szkolnictwie wyższym.
Szczególną istotność poruszanej w tekście raportu tematyki podkreśla Piotr Dardziński.
„Cyfryzacja nauki to nie trend, to konieczność, jeśli chcemy dogonić liderów rewolucji naukowej i wykorzystać w pełni szanse rozwojowe, jakie dają nowe technologie” – powiedział we wstępie do raportu Piotr Dardziński.
>>>Raport Alma Mater Digital: Jak wyzwolić cyfrowy gen nauki w Polsce? [PDF] można pobrać tutaj