{"vars":{{"pageTitle":"Alma Mater Digital: Jak wyzwolić cyfrowy gen nauki w Polsce? [RAPORT 300RESEARCH]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300research"],"pageAttributes":["300research","badanie","cyfryzacja","dane","e-learning","edukacja-na-odleglosc","impact-cee","nauka","naukabezbarier","nowe-technologie","raport","siec-badawcza-lukasiewicz","szkolnictwo-wyzsze","technologia"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"3 czerwca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":56013}} }
300Gospodarka.pl

Alma Mater Digital: Jak wyzwolić cyfrowy gen nauki w Polsce? [RAPORT 300RESEARCH]

Konieczność przejścia na zdalny tryb pracy uwidoczniła zarówno braki w dotychczasowej cyfryzacji polskich uczelni, jak i możliwości w zakresie dostosowywania się do nowych warunków funkcjonowania. 

W powstałym we współpracy z ImpactCEE i Siecią Badawczą Łukasiewicz raporcie Alma Mater Digital: Jak wyzwolić cyfrowy gen nauki w Polsce? [PDF] 300RESEARCH – analityczny dział 300Gospodarki – wyjaśnia, co trzeba zmienić, aby w zmieniającym się dynamicznie świecie polska nauka i szkolnictwo wyższe sprostały wyzwaniom związanym z rozwojem technologicznym.

„Dziś potencjał, który drzemie w polskiej nauce ma szansę rozwinąć się ze zdwojoną mocą. Nie tylko dlatego, że rosną oczekiwania społeczeństwa, co do zaangażowania się nauki w wychodzenie z kryzysu i zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego, ale również z uwagi na tempo zmian wywołanych przez pandemię, których motorem napędowym jest digitalizacja” – mówi Piotr Dardziński, szef Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Raport 300RESEARCH opisuje w jaki sposób zmieniły się oczekiwania wobec szkolnictwa wyższego i nauki w wyniku postępującej cyfrowej transformacji – zarówno z punktu widzenia administracyjnego, badawczego jak i dydaktycznego.

Czy w dzisiejszych czasach studenci w Polsce faktycznie nabywają w toku nauczenia takie umiejętności, które w przyszłości okażą się kluczowe? Czy stosowane obecnie rozwiązania z zakresu tzw. administracji cyfrowej faktycznie się sprawdzają? Czy Polacy na tle innych narodów wyróżniają się pod względem cyfrowych kompetencji? Na te pytania można znaleźć odpowiedź w najnowszym raporcie 300RESEARCH.

Analiza przeprowadzona przez autorów opracowania obejmuje także kwestie m.in. jakości współpracy nauki z biznesem, działań Unii Europejskiej w zakresie wsparcia innowacyjnej i oddolnych inicjatyw na rzecz transformacji cyfrowej w szkolnictwie wyższym.

Szczególną istotność poruszanej w tekście raportu tematyki podkreśla Piotr Dardziński.

„Cyfryzacja nauki to nie trend, to konieczność, jeśli chcemy dogonić liderów rewolucji naukowej i wykorzystać w pełni szanse rozwojowe, jakie dają nowe technologie” – powiedział we wstępie do raportu Piotr Dardziński.

>>>Raport Alma Mater Digital: Jak wyzwolić cyfrowy gen nauki w Polsce? [PDF] można pobrać tutaj