{"vars":{{"pageTitle":"Pokolenie Z Polaków jest liderem korzystania z płatności zbliżeniowych i bankowości cyfrowej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["analizy","news"],"pageAttributes":["badanie","e-commerce","mastercard","mlodzi-polacy","platnosci-bezgotowkowe","platnosci-mobilne","pokolenie-z"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"5 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":154727}} }
300Gospodarka.pl

Pokolenie Z Polaków jest liderem korzystania z płatności zbliżeniowych i bankowości cyfrowej

W Europie Środkowo-Wschodniej młodzi Polacy są liderami w korzystaniu z bankowości cyfrowej i używania płatności zbliżeniowych. Pokazują to badania Mastercard, które dotyczyły postaw i zachowań pokolenia Z, czyli konsumentów w wieku 18-24 lat.

Badanie przeprowadzono w 11 krajach, z których pokolenie Z stanowią 7,2 proc. populacji (11,5 mln osób). Młodzi ludzie kształtują przyszłe trendy rynkowe, a ich znaczenie dla gospodarki rośnie. Mimo że młodzi Polacy chętnie korzystają z technologii cyfrowych, to najważniejsze dla nich są relacje i spotkania twarzą w twarz. Angażują się też w rozwiązywanie problemów społecznych i ekologicznych i oczekują podobnych działań od firm. Są niemal nieustannie online, dlatego chętnie kupują w Internecie i korzystają z bankowości cyfrowej.

Z badania wynika, że młodzi finansowo polegają głównie na rodzicach (33 proc. badanych), ale starają się uniezależnić swoje źródła pieniędzy. 25 proc. z nich pracuje na pełny etat, a 22 proc. – na pół. Przeciętny dochód młodego Polaka wynosi około 393 euro, czyli ok. 1650 zł. Ich głównym celem w najbliższym czasie jest zakończenie nauki i zdobycie pierwszych doświadczeń w zawodzie.

Relacje i wartości na pierwszym miejscu

Aż 48 proc. ankietowanych odpowiada, że w życiu jest wiele rzeczy ważniejszych od pieniędzy. Do najważniejszych wartości zaliczono rodzinę (64 proc. badanych tak odpowiedziało), zdrowie i uczucia (po 60 proc.) oraz przyjaciół (48 proc.). Dla nich nic nie zastąpi bezpośrednich rozmów z drugim człowiekiem, a 61 proc. respondentów zaznaczyło, że wolą spędzać czas ze znajomymi niż samemu.

Przywiązanie do wyższych wartości jest powiązane z troską o sprawy społeczne i ekologiczne, bo ponad połowa ankietowanych z Polski przyznała, że przekazuje datki na fundacje i organizacje pozarządowe. 22 proc. z nich angażuje się w wolontariat.

„W Mastercard rozumiemy potrzeby pokolenia Z i wiemy, że zrównoważony rozwój i chęć pomocy innym są dla nich ważne. Dlatego umożliwiamy im to m.in. poprzez nasze inicjatywy Priceless Causes, wspierające różne cele społeczne i charytatywne” – mówi Marta Życińska, dyrektor ds. marketingu i komunikacji na Europę Środkowo-Wschodnią w Mastercard Europe.

Cyfrowi smart shopperzy

Pokolenie Z jest pierwszym, które urodziło się w czasie powszechnej dostępności internetu; jest nierozerwalnie związane ze światem cyfrowym. Aż 95 proc. badanych korzysta z Facebooka, z YouTube 93 proc., a konto na Instagramie ma 78 proc. Dla 73 proc. z nich media społecznościowe służą jako źródło informacji i inspiracji. Rozrywki szukają w Internecie: słuchają muzyki z platform streamingowych, oglądają filmy czy seriale albo grają w gry wideo.

Młodzi ludzie często korzystają z oferty e-commerce. 84 proc. respondentów z Polski przyznało, że przynajmniej raz w miesiącu zamawia coś w Internecie. Najczęściej chodzi o odzież (70 proc. badanych tak odpowiedziało), jedzenie (54 proc.), kosmetyki (48 proc.) i rozrywkę (47 proc.). To świadomi klienci lubiący promocje – 80 proc. sprawdza inne oferty produktu, a 84 proc. sprawdza, czy nie ma innych, korzystniejszych ofert.

Wygoda e-płatności

Kupując w sklepach internetowych, młodzi płacą za pomocą przelewów natychmiastowych i BLIK-a (57 proc.). Rzadziej używają kart debetowych (27 proc.) i elektronicznych portfeli (12 proc.). W Europie Środkowo-Wschodniej najpopularniejszą metodą jest płatność za pobraniem, choć odpowiadają za to bardzo wysokie wyniki w Serbii (67 proc.) czy Bułgarii (60 proc.). W ten sposób w Polsce płaci co czwarty konsument.

Marki, które chcą nadążyć za młodymi klientami, muszą oferować łatwość obsługi, szybkość i bezproblemowe doświadczenia, najlepiej w smartfonie.

„Dotyczy to zakupów, płatności, finansów i wszystkich innych rodzajów usług. Warto śledzić te preferencje pokolenia Z, bo to one są dominującymi trendami rynkowymi jutra” – mówi Marta Życińska.

Zbliżeniowo, czyli mobilnie

W sklepach stacjonarnych młodzi Polacy wybierają kartę płatniczą (76 proc. sięga po nią częściej niż po gotówkę. 79 proc. ankietowanych Polaków płaci zbliżeniowo – to aż o 21 punktów procentowych więcej, niż wynosi średnia regionu. Tuż za nami plasują się Czesi, gdzie zbliżeniowe płatności wybiera 76 proc. badanych.

Na popularności zyskują płatności telefonem. Takie metody wybiera 39 proc. polskich respondentów (średnia dla regionu wynosi 38 proc.), a 34 proc. deklaruje, że będzie jej używać w przyszłości. Jeśli chodzi o zbliżeniowe płatności telefonem, w czołówce są Rumuni (49 proc.), Czesi i Ukraińcy (po 42 proc.).

Niemal połowa młodych Polaków płaci kartą, kiedy to możliwe. Przeszkodą płatności bezgotówkowych najczęściej jest brak terminali, co sprawia, że 42 proc. Polaków uważa, że jest za mało miejsc, gdzie można płacić kartą. Jednak najbardziej doskwiera to ankietowanym z Rumunii (55 proc.).

Bankowanie w aplikacji

Oprócz zakupów i rozrywki, młodzi chętnie korzystają z technologii w sprawach bankowych. W Polsce z cyfrowej bankowości korzysta aż 95 proc. badanych, dzięki czemu jesteśmy w czołówce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Średnia dla wszystkich krajów wynosiła 82 proc. Polscy przedstawiciele pokolenia Z, podczas wybierania banku, kierują się różnymi czynnikami. Wśród najważniejszych jest dobra aplikacja mobilna banku (32 proc.), koszt produktów/usług (52 proc.) i reputacja danej instytucji (37 proc. odpowiedzi).

Mastercard jest globalną firmą technologiczną, działającą w obszarze płatności. Zapewnia bezpieczne, proste transakcje dla osób prywatnych, firm oraz instytucji finansowych i publicznych. Działa w ponad 210 krajach, przyczyniając się do cyfryzacji gospodarki.

5 pozytywnych trendów na przyszłość wg globalnych liderów Mastercard