{"vars":{{"pageTitle":"Spada zatrudnienie młodych osób w centrach usług dla biznesu. To nie tylko wina pandemii","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["analizy","news"],"pageAttributes":["biznes","centrum-uslug","it","polski-instytut-ekonomiczny","praca","rynek-pracy","rynek-pracy-w-2021","skutki-pandemii","uslugi-biznesowe","zatrudnienie"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"21 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":163997}} }
300Gospodarka.pl

Spada zatrudnienie młodych osób w centrach usług dla biznesu. To nie tylko wina pandemii

W roku pandemii w sektorze usług dla biznesu zatrudnienie osób poniżej 26. roku życia spadło o 14 proc. Według wyliczeń Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), publicznego think tanku, jeszcze w I kwartale 2020 r. ponad 67 tys. młodych osób pracowało w centrach usług. Dziś jest to niecałe 58 tys. Dlaczego tak się dzieje?

Łączna liczba pracowników w centrach usług SSC, BPO, IT oraz R&D wzrosła o 13,6 tys. (4 proc.). Jednak nie zatrudniono zbyt wielu młodych – odsetek osób poniżej 26. roku życia pracujących w sektorze zmalał o 3,4 punktu procentowego.

Sektor przechodzi zmiany strukturalne

Zmiana struktury wiekowej osób zatrudnionych w centrach usług wspólnych i outsourcingu jest częściowo wynikiem rosnącej dojrzałości sektora. Postępująca specjalizacja stanowisk oferowanych przez firmy, świadczące usługi z zakresu SSC, BPO, IT i R&D, utrudnia uzyskanie zatrudnienia osobom zaczynającym karierę. W porównaniu do lat wcześniejszych, współczesne centra usług dla biznesu w Polsce obsługują procesy o wyższym poziomie złożoności.

Widać to w zmianie struktury stanowisk pracy oraz kategorii obsługiwanych procesów. Kolejny rok z rzędu spada znaczenie procesów back-office, a rośnie znaczenie middle-office i front-office. Zatem następuje transfer od prostych usług administracyjno-operacyjnych w stronę bardziej zaawansowanych usług, takich jak zarządzanie ryzykiem czy prognozowanie.

Pandemia odbiła się na młodych dorosłych

Jednocześnie spadek zatrudnienia młodych osób w centrach usług dla biznesu wpisuje się w szerszy trend negatywnego wpływu pandemii na sytuację osób wchodzących na rynek pracy. W raporcie pt. Corona Generation. Growing Up in a Pandemic PIE stwierdził, że w wyniku pandemii globalnie zatrudniono aż 8,7 proc. mniej młodych pracowników. Spadek zatrudnienia wśród dorosłych ogółem wyniósł natomiast 3,7 proc.


Czytaj także: Polscy przedsiębiorcy chcą rozwijać swój biznes w e-commerce. Podsumowanie programu akceleracyjnego i projektu edukacyjnego „E-business vs. lockdown”


W Polsce, mimo wzrostu ogólnej liczby zatrudnionych w 2020 r., w najmłodszej grupie wiekowej odnotowano spadek zatrudnienia. W porównaniu z końcem 2019 r. jest 200 tys. mniej pracujących osób w wieku od 15 do 24 lat.

Co to oznacza dla młodych pracowników?

Dane o spadkach zatrudnienia w sektorze usług dla biznesu oraz o rosnącej specjalizacji sektora oznaczają, że dla młodych osób z wyższym wykształceniem maleje szansa na znalezienie zatrudnienia. Dotychczas branża SSC, BPO, IT i R&D przyciągała absolwentów uczelni, wchodzących właśnie na rynek pracy.

Dodatkowo zbiega się to z wyjątkowo trudną sytuacją młodych osób, szczególnie dotkniętych kryzysem wywołanym wybuchem epidemii Covid-19. Z drugiej strony, w Polsce będzie coraz mniej absolwentów z przyczyn demograficznych.

Co więcej, eksport usług dla biznesu o wyższym poziomie złożoności jest korzystny z punktu widzenia całej gospodarki. Dzięki temu sektor przesuwa się wyżej w łańcuchu produkcyjnym i przyczynia się do generowania większej wartości dodanej.

W Krakowie powstał nowy kierunek studiów, który przygotuje do pracy centrach usług biznesowych