{"vars":{{"pageTitle":"ARP udostępnia przedsiębiorcom pożyczkę obrotową finansującą wypłatę wynagrodzeń w ramach Tarczy Antykryzysowej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["explainer"],"pageAttributes":["agencja-rozwoju-przemyslu","arp","epidemia","epidemia-koronawirusa","koronawirus","kryzys","kryzys-gospodarczy","male-i-srednie-przedsiebiorstwa","msp","polska","przedsiebiorczosc","tarcza-antykryzysowa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"28 maja 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":55052}} }
300Gospodarka.pl

ARP udostępnia przedsiębiorcom pożyczkę obrotową finansującą wypłatę wynagrodzeń w ramach Tarczy Antykryzysowej

Agencja Rozwoju Przemysłu 6 maja udostępniła przedsiębiorcom trzy rozwiązania w ramach rządowej Tarczy Antykryzysowej, których celem jest wsparcie finansowe w czasie kryzysu. Jednym z dostępnych instrumentów jest pożyczka obrotowa finansująca wypłatę wynagrodzeń. Suma pomocy przyznawanej przez ARP sięga 1,7 mld zł.

Pożyczka obrotowa na wypłatę wynagrodzeń pracowników ma na celu sfinansowanie deficytu w firmowych funduszach wynagrodzeń i stanowi uzupełnienie dla innych instrumentów dostępnych w ramach rządowej Tarczy Antykryzysowej.

Oprócz pożyczki na wypłatę wynagrodzeń pracowników przedsiębiorcy mogą także ubiegać się o pożyczkę obrotową na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym oraz przeznaczoną dla firm z sektora transportowego ofertę leasingu operacyjnego z karencją w spłacie.

Dla kogo przeznaczona jest pożyczka obrotowa finansująca wypłatę wynagrodzeń?

Pożyczka na finansowanie wynagrodzeń przeznaczona jest dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw z potwierdzonym deficytem płynności bieżącej.

Środki pozyskane przez firmy z pożyczek przeznaczone mogą być wyłącznie na utrzymanie stanu zatrudnienia i kontynuację prowadzonej działalności.

Kwotę zaciągniętej pożyczki ARP lub wybrany agent operacyjny (bank) przekazują bezpośrednio na rachunki należące do pracowników firmy. Wypłata środków na rachunek pracodawcy możliwa jest jedynie w przypadku udokumentowania przez niego celowości wydatkowania środków z pożyczki.

Jakie są warunki pożyczki na wypłatę wynagrodzeń?

Pożyczka przyznawana jest w oparciu o weryfikację luki płynnościowej na podstawie potwierdzenia niewystarczających środków na wypłatę wynagrodzeń – np. w formie wyciągu z rachunku bankowego.

Do otrzymania pożyczki niezbędne jest także wykonanie analizy krótkiej płynności – np. z pomocą analizy weryfikacyjnej za pośrednictwem własnych zasobów lub za pośrednictwem banku.

Jak zapowiada ARP, pożyczka obrotowa finansująca wypłatę wynagrodzeń pozwoli na sfinansowanie kosztów wynagrodzeń netto w firmach przez okres do 2 lat. Okres karencji w spłacie pozyskanego kapitału wynosi 12 miesięcy, a kwota pożyczki może być wypłacona jednorazowo lub w wielu transzach.

Zabezpieczenie pożyczki może stanowić (dla ekspozycji do 200 tys. zł): weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 KPC oraz poręczenie głównych udziałowców pożyczkobiorcy.

W przypadku ekspozycji przekraczającej 200 tys. zł zabezpieczenie stanowić może hipoteka na nieruchomości i inne standardowe zabezpieczenia akceptowane przez ARP (minimum 120 proc. wg wartości rynkowej), a także wykorzystanie wsparcia Funduszy Poręczeniowych KGP oraz wspomniane wcześniej zabezpieczenia uzupełniające (weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji, poręczenie głównych udziałowców pożyczkobiorcy).

Jakie są koszty pożyczki obrotowej na wypłatę wynagrodzeń?

Oprocentowanie pożyczki ustalone jest na poziomie równym stawce WIBOR 1M podwyższonej o wysokość marży, którą można obliczyć za pomocą udostępnionego przez ARP Parametryzatora pożyczek.

Wysokość prowizji przygotowawczej ustalono na poziomie 0,2 proc. ARP nie będzie pobierała prowizji za przedterminową spłatę ani za rozpatrzenie wniosku i od niewykorzystanej kwoty pożyczki.

Istnieje jednak możliwość, że przedsiębiorca zobowiązany będzie do uiszczenia opłaty finansująca ew. koszty banku.

Jak skutecznie złożyć wniosek o pożyczkę obrotową na wypłatę wynagrodzeń?

Wniosek złożyć można za pośrednictwem strony internetowej arp-tarcza.pl. Podpisanie umowy odbywa się przy pomocy Profilu zaufanego, z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Przedsiębiorcy, którzy nie posiadają jeszcze Profilu zaufanego mogą założyć go tutaj.

Wzór wniosku o przyznanie pożyczki dostępny jest także na stronie arp-tarcza.pl lub bezpośrednio pod tym linkiem. Z kolei tutaj można znaleźć, dostępny również pod wspomnianym adresem, wzór umowy dotyczącej pożyczki obrotowej na wypłatę wynagrodzeń.

Szczegółową instrukcję składania wniosku, opracowaną przez ARP, można z kolei znaleźć pod tym linkiem.

ARP zobowiązuje się do rozpatrzenia wniosku przedsiębiorcy niezwłocznie – nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego złożenia wraz z wymaganymi załącznikami. W przypadku braków formalnych wniosku agencja wzywa przedsiębiorcę do jego uzupełnienia w terminie nie dłuższym niż 5 dni.

Do złożenia wniosku niezbędne jest przygotowanie następujących dokumentów w formie elektronicznej:

1. Pełne sprawozdanie finansowe za rok 2018 (e-sprawozdanie w formacie .xml).

2. Sprawozdanie z badania sprawozdania przez biegłego rewidenta (o ile jest sporządzane) za rok 2018 (.pdf).

3. Bilans i Rachunek zysków i strat za rok 2019 wstępny (.pdf lub .xml)/lub Pełne sprawozdanie finansowe za rok 2019 (e-sprawozdanie w formacie .xml).

4. Bilans i Rachunek zysków i strat lub sprawozdanie F-01/I-01 za ostatni kwartał (.pdf).

5. Wypełniony załącznik Informacja o zobowiązaniach finansowych bilansowych i pozabilansowych wraz z parametrami ich spłaty (.pdf) – dostępna na stronie arp-tarcza.pl w zakładce WZORY DOKUMENTÓW.

6. Plan wpływów i wydatków w ciągu najbliższych 12 miesięcy („plan”) (dostępny na stronie arp-tarcza.pl w zakładce WZORY DOKUMENTÓW) – dokument szczegółowo opisujący przewidywane ograniczenie działalności spowodowane epidemią koronawirusa, pokazujący spadek sprzedaży towarów lub usług*) . Zintegrowaną częścią „planu” jest Rachunek zysków i strat/F01 za 2 miesiące roku bieżącego oraz za analogiczne 2 miesiące roku poprzedniego (dla celów porównawczych) lub za kolejne 2 miesiące roku 2020. „Plan” powinien zawierać opis planowanych przez przedsiębiorcę działań w celu ustabilizowania jego sytuacji ekonomicznej oraz przedstawiać przepływy finansowe z uwzględnieniem zarówno przewidywanych wpływów tj. przychodów z bieżącej działalności, środków z tytułu uzyskanego wsparcia z innych instytucji (o ile takie wystąpią), jak i wydatków z podziałem na kategorie operacyjne i finansowe: wynagrodzenia, składki ZUS, podatki, usługi obce, koszty: dzierżawy, najmu, inne obciążenia stałe, opłaty, planowane spłaty leasingów finansowych, kredytów, pożyczek, innych zobowiązań finansowych (.pdf).

7. Prognoza finansowa na kolejne lata finansowania (.pdf).

8. Dokumenty dotyczące proponowanych zabezpieczeń:

a. Nieruchomość (zabezpieczenie preferowane):

– operat szacunkowy (dopuszcza się przyjmowanie operatów szacunkowych nie starszych niż 24 miesiące przed datą złożenia wniosku) ( .pdf),

– polisa ubezpieczeniowa (.pdf).

b. Maszyny i urządzenia (zabezpieczenie preferowane):

– operat szacunkowy (nie starszy niż 12 miesięcy przed datą złożenia wniosku lub wydruk z ewidencji środków trwałych podający wartość księgową netto nie starszą niż wg stanu na 31.12.2019r.) (.pdf),

– polisa ubezpieczeniowa (.pdf).

c. Zastaw rejestrowy na stanach magazynowych:

– zestawienie zapasów z ostatnich 12 miesięcy wraz z podziałem na surowce, materiały, produkcja w toku, wyrobu gotowe i towary oraz opis rodzajowy przedmiotów wchodzących w skład zapasów (.pdf),

– polisa ubezpieczeniowa – (.pdf).

d. Informacja o wysokości możliwego poręczenia pożyczki przez podmiot z grupy Funduszy Poręczeniowych KGP.

e. Poręczenie cywilne głównych udziałowców (> 25%) (zabezpieczenie obowiązkowe) – wypełniony formularz Oświadczenie majątkowe (.pdf ) dla udziałowców będących osobami fizycznymi – dostępne na stronie arp-tarcza.pl w zakładce WZORY DOKUMENTÓW. Pełne sprawozdanie finansowe za lata 2018, 2019 dla udziałowców będących osobami prawnymi.

9. Zaświadczenia i opinie: zaświadczenie ZUS, zaświadczenie US, opinie z instytucji finansowych (nie starsze niż 1 miesiąc), ewentualnie oświadczenia przedsiębiorcy o braku zaległości lub ich stanie (.pdf).

Czytaj także:

Tarcza 4.0 już w Sejmie. Jakie zmiany zakłada ustawa i kiedy wejdzie w życie?