{"vars":{{"pageTitle":"Banki w czasie kryzysu dostrzegły swoją szansę – debata Impact 23","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["impact","news"],"pageAttributes":["banki","finanse","impact","impact23","najnowsze","pekao-s-a"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"10 maja 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"10","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":563770}} }
300Gospodarka.pl

Banki w czasie kryzysu dostrzegły swoją szansę – debata Impact 23

Banki są barometrem tego, co się dzieje. Bezdyskusyjne jest to, że trwa kryzys. Ale faktem jest też to, że firmy dalej inwestują, że nadal jest popyt na produkty oferowane przez banki – uważa Magdalena Zmitrowicz, wiceprezeska Pekao SA podczas panelu Disrupting the disruptors: Business building for financial institutions.

Jak sektor finansowy postrzega swoją sytuację w burzliwych czasach kryzysu? Czy taki moment to szansa czy wyzwanie dla banków i ubezpieczycieli? Te problemy analizowali paneliści debaty “Disrupting the disruptors: Business building for financial institutions” na Impact 23.

– Są dekady, gdy nie dzieje się nic, ale są tygodnie, w czasie których dzieją się dziesięciolecia – tak rozpoczął swoje wystąpienie Tomasz Owczarek z Mastercard, zwracając uwagę, że ostatnie lata obfitowały w znaczące dla gospodarki wydarzenia. – To na pewno turbulentny czas. Z drugiej strony w Polsce mamy niskie bezrobocie. W Stanach upadają banki, podczas gdy w Polsce mają wysokie wyniki. To, co dzieje się w Polsce, to nie jest jeszcze kryzys. Jednak trzeba przyznać, że mierzymy się obecnie z dużą zmiennością otoczenia.

Agata Strzelecka, reprezentująca VeloBank, zwróciła uwagę, że wszystkie wydarzenia, które wstrząsnęły Europą w ostatnim czasie, wywarły także istotny wpływ na działalność banków.

– Pandemia, kryzys energetyczny, wojna przełożyły się między innymi na wzrost cen. To ma wpływ na spłaty zobowiązań w całym sektorze. Jednak dla sektora bankowego przekłada się na także na różne inne, mniej oczywiste wyzwania.

– Dla banków dość dużym problemem w tym trudnym czasie były zmiany i nieprzewidywalność zachowań klientów – zwróciła uwagę Strzelecka. – Banki jednak dobrze sobie w tych sytuacjach poradziły. Mieliśmy okazję przetestować wiele kryzysowych rozwiązań i wyszliśmy z tej próby koncertowo. Nie straciliśmy zaufania klientów.

Zgodziła się z tym Magdalena Zmitrowicz, wiceprezeska Pekao S.A:

– To my, banki, wprowadzaliśmy wszystkie tarcze antykryzysowe. W kryzysie na pewno nie straciliśmy zaufania, zresztą jestem zdania, że z każdego kryzysu można wyciągać pozytywne wnioski.

– Banki są barometrem tego, co się dzieje w całej gospodarce. Bezdyskusyjne jest to, że jest kryzys. Ale faktem jest też to, że firmy dalej inwestują, że nadal jest popyt na produkty oferowane przez banki. Zmieniła się jednak struktura finansowania, po które sięgają. Firmy obracając swoim długiem działają bardziej sprytnie. Pieniądzem obraca się częściej niż w przeszłości – powiedziała Zmitrowicz.
Jak dodała, nowe oczekiwania klientów i przedsiębiorców wymagały od banków szybkiego dostosowania się do nich.

– Najważniejsze jest, aby z kryzysów wyciągać wnioski – podsumowała.

Agnieszka Kłos-Siddiqui z Provident dodała:

– Kryzys trwa już 6 lat, a objawia się niepewnością co do przyszłości: wśród firm, całych branż, a czasem nawet w odniesieniu do przyszłości państwa w kontekście choćby wojny w Ukrainie. Jednak kryzysy mają elementy pozytywne dla biznesu, ponieważ wyzwalają innowacyjność. Zmuszają przykładowo do tworzenia nowych rozwiązań i produktów. Tak było i jest także podczas trwającego obecnie kryzysu.

– W trudnych czasach jedni się chowają, a drudzy wychodzą naprzód. Innowacyjność to m.in. ochrona miejsc pracy w trudnych czasach i tworzenie nowych produktów jest jej przykładem – zgodziła się Zmitrowicz.

– Badania Kantara potwierdzają, że 2/3 klientów w Polsce poszukuje innych produktów niż bankowe, ale oferowanych przez banki. Chodzi tu przykładowo o usługi e-commerce czy usługi telemedyczne lub kursy online. Zaawansowanie technologiczne banków może być tu ich mocną stroną – stwierdziła Agata Strzelecka.

– Banki są instytucjami zaufania publicznego, klient może liczyć na bank i nie powinien się na banku zawieść. Tak zwane Value added services (VAS) (usługi dodane, czyli takie usługi telekomunikacyjne, które wykraczają poza główną działalność usługodawcy – przyp.red.) są na razie na niskim poziomie w sektorze, ale wszyscy idziemy w tym kierunku. To jest przyszłość – dodała.