{"vars":{{"pageTitle":"O misji Rzecznika Finansowego na kongresie Impact’23","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["impact","material-partnera"],"pageAttributes":["impact","rzecznik-finansowy"],"pagePostAuthor":"Sławomir Kowalski","pagePostDate":"1 czerwca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"01","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":577116}} }
300Gospodarka.pl

O misji Rzecznika Finansowego na kongresie Impact’23

Kongres Impact CEE to prestiżowe wydarzenie gospodarczo-technologiczne organizowane cyklicznie w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym biorą udział przedstawiciele największych globalnych korporacji, decydenci polityczni, przedstawiciele regulatorów, wybitni naukowcy, światowej klasy eksperci oraz mówcy.

W tegorocznej edycji Impact’23, która odbyła się w Poznaniu w dniach 10-11 maja, udział wziął Rzecznik Finansowy dr Bohdan Pretkiel oraz jego zastępca Ziemowit Bagłajewski, a także Olga Borkowska, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego Biura Rzecznika Finansowego.

Odbudowa zaufania w relacji klientów z instytucjami finansowymi

Rzecznik Finansowy, dr Bohdan Pretkiel wziął udział w rozmowie pt. „Odbudować zaufanie w relacji klientów z instytucjami finansowymi – o misji Rzecznika Finansowego”. Komentując sprawę kredytów frankowych Rzecznik Finansowy wskazał, że „mamy jeszcze sądy w Europie, przed które możemy pozwać nawet instytucje, którym się wydaje, że takiej możliwości nie mamy. Sądy mogą jeszcze odwrócić całą kulturę bankowości.  Liczę na to, że kolejne wyroki TSUE zmienią naszą kulturę bankowości na rzecz większej empatii”.

Dr Bohdan Pretkiel zaapelował także, aby podchodzić z dużą ostrożnością do ekspertów, którzy twierdzą, że mają odpowiedź na wszystko. Jego zdaniem „clou edukacji finansowej powinno być pokazanie ludziom, że nie zawsze ktoś, kto nazywa się doradcą finansowym, działa w ich interesie”. Podkreślił, że klienci powinni korzystać ze źródeł, które są niezależne i które nie mają interesu w tym, by sprzedać dany produkt.

Rzecznik Finansowy przedstawił także statystyki dotyczące reklamacji na rynku finansowym, z których wynika, że w 2022 roku klienci podmiotów rynku finansowego złożyli ponad 2,2 mln reklamacji, z czego tylko połowa została uwzględniona, natomiast do Rzecznika Finansowego wpłynęło jedynie zaledwie 40 000 skarg. Dr Bohdan Pretkiel wskazał również na sposoby w jakie pomaga klientom instytucji finansowych Rzecznik Finansowy oraz zaznaczył, że z jego usług można korzystać całkowicie bezpłatnie.

Młodzi w świecie finansów: Zetki a oczekiwania pokolenia Z

Zastępca Rzecznika Finansowego, mec. Ziemowit Bagłajewski, wziął udział w debacie pt. „Młodzi w świecie finansów. Millenialsi byli z Wenus, czy Zetki są z Marsa?”. W swojej wypowiedzi nawiązał do słynnego hasła „Houston, mamy problem”, aby zilustrować, iż pokolenie Z ma inne oczekiwania wobec życia oraz inne preferencje produktowe, niż poprzednie generacje, co powoduje trudności we wzajemnym zrozumieniu. Ziemowit Bagłajewski wskazał, że w związku z takim podejściem przedstawicieli tego pokolenia, Biuro Rzecznika Finansowego „staje się centrum dowodzenia i przeciwdziałania, aby wahadłowiec Zetek się nie rozbił”. Podkreślił przy tym, że dużą trudnością jest przekazanie wiedzy o funkcjonowaniu rynku finansowego młodemu pokoleniu, ponieważ wiedza dotycząca np. inwestowania czy kredytów hipotecznych może wydawać im się całkowicie bezużyteczna. Dodał, że nie ma jednej recepty na to w jaki sposób skutecznie edukować pokolenie Z.

Rola kobiet w sektorze finansowym i potrzeba parytetu 40%

Z kolei w panelu Rzecznika Finansowego „Rola kobiet w sektorze finansowym – czy potrzebujemy parytetu 40%?” wystąpiła Olga Borkowska, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego Biura Rzecznika Finansowego. Panel odbył się w ramach ścieżki tematycznej „Women Empowerment”. Olga Borkowska wskazała, iż dyrektywa mająca zapewnić docelowo 40-procentowy udział kobiet w radach nadzorczych lub alternatywnie 33% udziału kobiet w radach nadzorczych i zarządach jest potrzebna, ponieważ pomimo tendencji wzrostowej dotyczącej udziału kobiet w organach spółek, przy obecnym tempie rozwoju, Polska spełniłaby wymogi wspomnianej dyrektywy za 38 lat. Podkreśliła również, że kobiecy styl zarządzania pozwala budować pozytywne relacje pomiędzy współpracownikami, a przyjazne środowisko pracy przekłada się na funkcjonowanie organizacji oraz osiąganie wyników. Dodatkowo wskazała, że „aktualnie świat się zmienia i pracownicy oczekują od pracodawcy czegoś więcej niż satysfakcjonujące wynagrodzenie, więcej osób oczekuje równych szans oraz braku wykluczeń”. Wskazała także, że „pokolenie Z przykłada dużą wagę do kwestii równości i standardów pracy, tym samym wprowadzenie dyrektywy w Polsce, czy implementacja dyrektywy w Polsce jest krokiem koniecznym i krokiem w dobrym kierunku”.

 Misja i ścieżki wsparcia Rzecznika Finansowego

Misją Rzecznika Finansowego jest zapewnienie efektywnej ochrony praw klienta rynku finansowego w Polsce. Każda osoba będąca w sporze z podmiotem rynku finansowego może skorzystać ze zróżnicowanych form wsparcia Rzecznika Finansowego w zależności od charakteru danego sporu. W razie negatywnego rozpatrzenia reklamacji złożonej do instytucji finansowej, możliwe jest zawnioskowanie o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego. Istnieje również możliwość zainicjowania postępowania polubownego.

Rzecznik Finansowy posiada również kompetencje do ochrony praw klienta rynku finansowego na etapie postępowania sądowego – poprzez wydanie tzw. istotnego poglądu, złożenie skargi nadzwyczajnej do Sądu Najwyższego oraz skierowanie wniosku do Sądu Najwyższego o wydanie uchwały w sprawie wyjaśnienia rozbieżności w orzecznictwie.

Należy zaznaczyć, że korzystanie z usług Rzecznika Finansowego jest bezpłatne, a jedyny wyjątek stanowi wniosek o wszczęcie postepowania polubownego, przy którym należy uiścić opłatę w symbolicznej wysokości 50 zł.