{"vars":{{"pageTitle":"III linia metra w Warszawie ma ruszyć w 2028 roku","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["live","news"],"pageAttributes":["infrastruktura","infrastruktura-transportowa","inwestycje","kolej","metro","polska","rafal-trzaskowski","transport","transport-kolejowy","transport-publiczny","warszawa"],"pagePostAuthor":"Jacek Rosa","pagePostDate":"15 marca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"15","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":104052}} }
300Gospodarka.pl

III linia metra w Warszawie ma ruszyć w 2028 roku

W Warszawie ruszy budowa III linii metra, która połączy Pragę Południe z centrum stolicy. Podjęcie tej decyzji oficjalnie potwierdził prezydent miasta Rafał Trzaskowski.

„To moment, na który warszawianki i warszawiacy czekali. Na dobre rozpoczynamy kolejną wielką inwestycję w stolicy – budowę III linii metra! Dzięki temu już za kilka lat dogodnie połączy ona Pragę-Południe z centrum, a docelowo stworzy 2 nowe połączenia obu brzegów” – napisał na Twitterze Trzaskowski.

Trzecia linia według planu przedstawionego przez urząd miasta prowadzić będzie od Dworca Zachodniego, przez Plac Narutowicza i Plac Konstytucji, który stanie się także nową, dobudowaną stacją I linii, na drugą stronę Wisły.

Po drugiej stronie rzeki metro zatrzymywać będzie się na stacjach: Rondo Waszyngtona, Stadion Narodowy (połączenie z II linią), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i dojeżdżać będzie do końcowej stacji Gocław.

Oprócz powyższego przebiegu, za stacją Dworzec Wschodni ma powstać także rozgałęzienie do stacji techniczno-postojowej Kozia Górka. Docelowo, przebieg III linii będzie także od stacji Gocław poprowadzony z powrotem przez Wisłę na zachodni jej brzeg i kończyć się, w zależności od wybranego wariantu, na Służewcu lub na Okęciu.

Pierwszymi stacjami, które mają zostać udostępnione do ruchu będą przystanki od Dworca Wschodniego do Gocławia. Ich uruchomienie ma nastąpić do 2028 roku.

„Chcemy dobrze przygotować ten projekt na nową perspektywę finansową Unii Europejskiej. Natomiast w drugiej połowie roku zlecone zostaną prace nad studium technicznym linii M3 po lewobrzeżnej stronie Warszawy” – mówił cytowany przez Onet Rafał Trzaskowski.

Wrocław i Warszawa wśród 25 Globalnych Miast Przyszłości Financial Times’a