{"vars":{{"pageTitle":"UOKiK ukarał Idea Bank, ITI Neovision, Go Ride Serwis oraz Potenza di Lana","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["live"],"pageAttributes":["go-ride-serwis","idea-bank","iti-neovision","leszek-czarnecki","potenza-di-lana","uokik"],"pagePostAuthor":"Marcin Zakrzewski","pagePostDate":"6 maja 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":7643}} }
300Gospodarka.pl

UOKiK ukarał Idea Bank, ITI Neovision, Go Ride Serwis oraz Potenza di Lana

Idea Bank, ITI Neovision, Go Ride Serwis, Potenza di Lana – to przedsiębiorcy ukarani przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie w błąd swoich klientów.

Wyrok w sprawie Idea Bank dotyczy decyzji z października 2014 r. UOKiK stwierdził, że sposób, w jaki bank informował o możliwości przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, wprowadzał konsumentów w błąd.

Spółka, zawierając umowy, nie informowała o ryzyku związanym z oferowanym produktem, a także o wysokich kosztach rezygnacji z umowy przed końcem jej obowiązywania. Pracownicy, prezentując ofertę, eksponowali tylko korzyści i nie informowali o możliwości straty. Przedstawiali ją jako standardową lokatę lub jako produkt oszczędnościowy. Potwierdziły to liczne skargi klientów napływające do urzędu.

Prezes UOKiK nałożył na ubezpieczyciela ponad 4 mln zł kary finansowej i nakazał zaniechanie praktyki. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów obniżył sankcję do 1,5 mln zł.

W styczniu 2019 r. Sąd Apelacyjny zmienił wyrok sądu I instancji i zwiększył karę do 3 mln zł. W ustnych motywach rozstrzygnięcia sąd wskazał, że zachowanie pracowników Idea Banku wprowadzało konsumentów w błąd. W ocenie sądu klienci banku mają prawo oczekiwać profesjonalnej i rzetelnej informacji. Zdaniem SA kara ma charakter represyjny i edukacyjny oraz powinna być odczuwalna dla spółki.