{"vars":{{"pageTitle":"Badania systemów VRS II na stacjach paliw przeprowadzane przez Urząd Dozoru Technicznego [MATERIAŁ PARTNERA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["paliwa","stacje-benzynowe","urzad-dozoru-technicznego"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"28 września 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":63532}} }
300Gospodarka.pl

Badania systemów VRS II na stacjach paliw przeprowadzane przez Urząd Dozoru Technicznego [MATERIAŁ PARTNERA]

Ogólna liczba stacji paliw w Polsce to obecnie około 7600 obiektów. Większość z nich podlega przepisom, na podstawie których przeprowadzane są przedmiotowe badania. Przedsiębiorcą prowadzącym stacje paliw zależy, aby badania wykonywane przez UDT przebiegały sprawnie i w jak najmniejszym stopniu utrudniały funkcjonowanie stacji paliw.

Obecnie UDT dysponuje 24 laboratoriami mobilnymi wyposażonymi w sprzęt do badań systemów VRS II metodą mokrą oraz metodą suchą – dla systemów VRS opartych na elektronice BURKERT, GILBARCO, PETRONOVA, TOKHEIM. Oznacza to, że w dyspozycji UDT są już wszystkie urządzenia kontrolno-pomiarowe dostępne na rynku. Dzięki cyklicznym szkoleniom UDT dysponuje w tej chwili ponad 170 inspektorami mogącymi wykonywać badania.   

Analizując badania przeprowadzone przez inspektorów UDT w drugiej połowie 2018, 2019 oraz pierwszej połowie 2020r., można stwierdzić, że stan techniczny systemów VRS jest dobry. Dla porównania w okresie od czerwca 2018 roku do końca czerwca 2019 roku, ogólna liczba stacji paliw, na których UDT przeprowadzał badania systemów VRS II kształtowała się na poziomie nieznacznie przekraczającym 1 500. Z kolei ogólna ilość urządzeń poddanych badaniu to ponad 16 500. Tutaj w około 4 proc. przypadków wynik badania był negatywny. Z kolei w okresie od lipca 2019 do końca czerwca 2020r. przebadano niespełna 4 tysiące stacji i 38500 urządzeń.

Wnioski? Przy większej o połowie liczbie badań, tylko w niespełna 1% przypadków wynik badania był negatywny. Podobnie jak wcześniej, najczęstszą przyczyną badań kończących się wynikiem negatywnym było niewłaściwe przygotowanie bądź brak przygotowania urządzenia do kontroli badania. Chodzi tu głównie o brak uprzedniego sprawdzenia prawidłowości funkcjonowania urządzenia, ewentualnie naprawy czy kalibracji przeprowadzonej przez serwis lub samego właściciela stacji, o ile jest w stanie to samodzielnie wykonać.

W przypadku, gdy wynik badania skuteczności urządzenia VRS II jest niezadowalający, wydana zostaje decyzja administracyjna wstrzymująca eksploatację tego urządzenia, co w konsekwencji oznacza brak możliwości jego eksploatacji. Ponowne badanie wiąże się z koniecznością kolejnego zgłoszenia urządzenia do badań oraz ponowny przyjazd inspektora UDT na badanie. W rezultacie przedsiębiorca ponosi dodatkowe koszty związane z wyłączeniem urządzenia z eksploatacji do czasu otrzymania pozytywnego wyniku badania umożliwiającego eksploatację.

Warto wspomnieć, że w okresie od VII 2019r., do końca VI 2020 znaczna liczba urządzeń przechodziła już kolejne badanie techniczne, przed którym przedsiębiorcy prowadzący stację dołożyli starań, aby urządzenia były sprawne. Należy tutaj także zaznaczyć, że przepisy ustawy o dozorze technicznym wskazują określone sankcje, jakim podlega przedsiębiorca eksploatujący urządzenie do odzysku par paliw bez ważnych badań lub też używa go wbrew decyzji wstrzymującej jego eksploatację. Przedsiębiorcy, którzy nie zgłosili się jeszcze do UDT z wnioskiem o przeprowadzenie badań urządzeń VRS na stacjach paliw, powinni to zrobić niezwłocznie.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia związane z wykonywaniem badań urządzeń do odzysku par paliw na stacjach benzynowych, przedsiębiorcy powinni pamiętać, aby system VRS II był odpowiednio sprawdzony i przygotowany do badań. Dobrą praktyką jest również obecność serwisu w trakcie badania, który wykona odpowiednie czynności celem zapewnienia prawidłowej pracy urządzenia.