{"vars":{{"pageTitle":"Gumka recepturka to innowacja warta miliardy - mówi naukowiec od kreatywności [MATERIAŁ PARTNERA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["impact","impact-cee","impact20","impact20-connected-edition","konferencje"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"15 września 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"15","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":61966}} }
300Gospodarka.pl

Gumka recepturka to innowacja warta miliardy – mówi naukowiec od kreatywności [MATERIAŁ PARTNERA]

Każdy akt twórczy, kreatywny jest u swego początku aktem dysrupcji. To leży u podstaw inżynierii innowacji – powtarza często dr David S. Ricketts z Uniwersytetu Harvarda i zarazem jedna z gwiazd tegorocznego Impact’20 Connected Edition, odbywającego się w dniach 23-24 września w Warszawie oraz na platformie Impact Online i na stronach Wirtualnej Polski.

Dr Ricketts w realiach biznesu wielkich korporacji to postać znana i nietuzinkowa, podobnie jak wśród naukowców, gdzie może pochwalić się niebagatelnym dorobkiem.

W końcu ponad 20 lat doświadczenia robi swoje – speaker tegorocznego Impactu ma w swoim CV m.in. projekty pomagające pobudzać kreatywne myślenie i wprowadzać w życie nowatorskie pomysły w takich firmach, jak: Mastercard, Disney, Dell czy General Motors.

Dorobek naukowy dr Rickettsa, w tym prace opisujące fenomen kreatywności i innowacji, trafił na czołówki mediów, jak choćby do: Popular Science, Smithsonian, NBC, CBS oraz Fox News. W swojej naukowej karierze był już zatrudniony na Carnegie Mellon University, MIT i Uniwersytecie North Carolina. Czym tak podbija serca słuchaczy jak i środowiska uniwersyteckiego? Porywającą narracją.

Kreatywność ponad technologią

„Wiecie, że gumka recepturka może być innowacją wartą miliardy dolarów rocznie?” – prowokuje czasem dr David S. Ricketts, opowiadając historię, która zaczęła się 80 lat temu i do dziś przynosi zyski Kraftowi, jednemu z liderów m.in. na rynku serów.

I wyjaśnia, że w czasach Wielkiego Kryzysu założyciel przyszłego giganta James Lewis Kraft opatentował przełomową technologię konserwacji sera, pozwalającą na znaczne przedłużenie jego żywotności. To dodało firmie wiatru w żagle, Kraft zaczął sprzedawać m.in. tarty cheddar, który sprzedawał się całkiem nieźle.

„Jednak to nie patent był innowacją na miarę miliardów. Innowacją było myślenie jednego z handlowców Krafta, który postanowił podbić sprzedaż na swoim terenie sprzedając danie zamiast produktu. Podpatrzył, co jedzą Amerykanie kupujący sypki cheddar i spiął gumką recepturką paczkę sera z paczką makaronu, dając początek daniu, jakie od 80 lat sprzedawane jest pod nazwą Kraft Macaroni & Cheese i generującemu miliardy dolarów zysków” – zauważa mówca Impact’20 Connected Edition.

Hamburgery z Formuły1

Ricketts na każdym kroku podkreśla, że nie jest charyzmatycznym teoretykiem. Jest praktykiem: wcześniej bowiem, przez lata Ricketts był liderem badań i rozwoju w kilku firmach zajmujących się zaawansowanymi technologiami w dziedzinie elektroniki użytkowej półprzewodników. To daje mu autorytet do stawiania kategorycznych sądów.

Według mówcy Impactu, innowacja nie pochodzi z utartych ścieżek, dlatego gdy jego znajomy szukał sposobu na udoskonalenie procesu produkcji hamburgerów w sieci fast food, na burzę mózgów zaprosił nie konsultantów z Wielkiej Czwórki a…ekipę pit-stopową jednego z zespołów Formuły 1.

W tym kontekście nie dziwią słowa np. Liz Matthews, wiceprezes ds. marki w Dellu:

„David to jeden z najbardziej inspirujących mówców jakich spotkałam. Po jego speechach ludzie po
prostu zaczynają działać i zmieniać rzeczywistość wokół siebie”.

Impact’20 Connected Edition: Nadchodzą premiery 5 kluczowych raportów [MATERIAŁ PARTNERA]