{"vars":{{"pageTitle":"Ludzie Impact’22: Mathias Wikström – szwedzki lider zaangażowanego biznesu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["impact","material-partnera"],"pageAttributes":["aplikacja","doconomy","fintech","impact","impact-cee","impact21","mastercard","startup","zielone-finanse"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"25 lutego 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":191022}} }
300Gospodarka.pl

Ludzie Impact’22: Mathias Wikström – szwedzki lider zaangażowanego biznesu

Sektor finansowy ma niebagatelną rolę do odegrania w walce ze zmianami klimatu. Ale aby instytucje finansowe mogły podejmować w pełni odpowiedzialne decyzje, muszą dysponować narzędziami swojego wpływu na środowisko.

Na tę potrzebę odpowiada start-up Doconomy, którego założycielem i prezesem jest Mathias Wikström. O tym, jak można stosować zasady odpowiedzialnego biznesu w sektorze bankowym, będzie dyskutował wraz z innymi gośćmi Impact’22 na kolejnej edycji wydarzenia. Konferencja odbędzie się już 11 i 12 maja w Poznaniu.

Kreatywność i strategia

Mathias Wikström jest renomowanym szwedzkim liderem zrównoważonego biznesu. Swoimi działaniami dąży do promowania idei odpowiedzialnych działań gospodarczych i wykorzystywania technologii do walki ze zmianą klimatu. Stara się także ułatwić społeczeństwu zrozumienie skomplikowanych procesów i za pomocą tworzenia narzędzi technologicznych, umożliwić im dokonywanie odpowiedzialnych wyborów.

W swojej działalności kierował nagradzanymi na całym świecie projektami z dziedziny finansów, zrównoważonego rozwoju i praw człowieka. Otrzymał z wyróżnieniem tytuł EMBA w Stockholm School of Economics ze specjalizacją Przewodzenie Innowacji. Kształcił się także w Berlińskiej Szkole Kreatywnego Przywództwa.

Mathias Wikström zasiadał także w kilku jury przyznających nagrody dla działalności zaangażowanych społecznie. Realizując swoje postulaty dotyczące rozpowszechniania wiedzy o klimacie, przemawia na szczytach branżowych w Europie, Stanach Zjednoczonych, Azji i Ameryce Łacińskiej. Uczestniczył także w szczytach Organizacji Narodów Zjednoczonych poświęconych klimatowi.

Jednym z jego ostatnich projektów jest fintech Doconomy, który założył wraz z Johanem Pihlem.

Jak Doconomy wspiera zielone finanse

Założony przez gościa Impact’22 Doconomy to szwedzki start-up zajmujący się walką ze zmianami klimatu. Jego działalność skupia się na tworzeniu metod i technologii do obliczania wpływu człowieka na klimat i środowisko.

Fintech rozpoczął swoją działalność w 2018 roku. Od samego początku rozwijał ekosystem narzędzi finansowych, które mogą być wykorzystywane do edukowania społeczeństwa i wprowadzania pozytywnych zmian w biznesie.

Dzięki współpracy z instytucjami finansowymi, działania firmy zarządzanej przez Mathiasa Wikströma rozpowszechniają na świecie wiedzę dotyczącą wpływu ludzkości i przedsiębiorstw na klimat. Celem start-upu jest także dostarczanie globalnej społeczności dowodów na to, co można osiągnąć dzięki wykorzystaniu technologii, pozycji sektora bankowego i najaktualniejszej wiedzy na temat klimatu.

Współpraca z Mastercard

Jednym z najważniejszych dokonań Doconomy jest stworzenie dla Mastercard, globalnej firmy technologicznej działającej w obszarze płatności, kalkulatora emisji dwutlenku węgla. Dzięki narzędziu, banki udostępniają klientom dane i informacje niezbędne do podejmowania proekologicznych decyzji konsumenckich.

Za pomocą kalkulatora, podczas robienia zakupów można zmierzyć, jakie będą emisje dwutlenku węgla generowane przez dany zakup. Obliczenia te są oparte na niezależnie weryfikowanej metodologii Indeksu Åland, stworzonego przez fiński Bank of Åland.

Banki z kolei mogą łatwo zintegrować Kalkulator Śladu Węglowego ze swoimi aplikacjami mobilnymi za pomocą nowych interfejsów API. Są one dostępne na stronie Mastercard Developers.

Wyzwania teraźniejszości

Kalkulator Śladu Węglowego powstał dla Mastercard jako odpowiedź na rosnące w społeczeństwie zainteresowanie ochroną środowiska. Badania zlecone przez Mastercard i przeprowadzone przez YouGov, wskazują że tworzenie i udostępnianie takich rozwiązań jest bardzo potrzebne współczesnym konsumentom, którzy chcą dokonywać ekologicznych wyborów.

Ponieważ jest to jedno z najistotniejszych – jeśli nie najważniejsze – wyzwanie współczesności, tematu nie mogło zabraknąć na konferencji Impact’22. Mathias Wikström będzie podczas niej uczestnikiem moderowanej dyskusji pt. “Zielone finanse – odpowiedzialny biznes w sektorze bankowym?”