{"vars":{{"pageTitle":"Artystyczne tradycje Totalizatora Sportowego: murale i plakaty","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["ekologia","impact-cee","kultura","material-partnera","miasto","sport","totalizator-sportowy"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"11 czerwca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":147150}} }
300Gospodarka.pl

Artystyczne tradycje Totalizatora Sportowego: murale i plakaty

Totalizator Sportowy – największy mecenas sportu i kultury w Polsce, obchodzi w tym roku Jubileusz 65-lecia działalności. W ramach obchodów firma zorganizowała konkurs na plakat upamiętniający tę ważną rocznic i odsłoniła jubileuszowy mural na warszawskiej Pradze, który zachwyca kolorystyką i pomysłowością, a ponadto ma wartość ekologiczną.

W konkursie na plakat wzięło w udział ponad 350 uczestników, którzy nadesłali 632 zgłoszenia konkursowe. Ponadto 21 maja Totalizator Sportowy odsłonił jubileuszowy mural na warszawskiej Pradze, który zachwyca swoją wartością artystyczną i ekologiczną.

Konkurs na najlepszy plakat został przeprowadzony we współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej, a patronat honorowy nad akcją objęło Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

„Jestem pod ogromnym wrażeniem liczby prac, które napłynęły do nas w ramach organizowanego przez Totalizator Sportowy oraz Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej konkursu na plakat z okazji Jubileuszu 65-lecia spółki. Jury stanęło przed wyzwaniem wyboru trzech najlepszych projektów oraz wyróżnień”  – mówi Magdalena Kopka-Wojciechowska, członkini zarządu Totalizatora Sportowego.

„Zadanie było trudne, ponieważ bardzo wiele plakatów jest na wysokim poziomie warsztatowym i w sposób kreatywny oddaje charakter naszej firmy. Dlatego też zdecydowaliśmy, że przyznamy dodatkowe wyróżnienia. Bardzo cieszę się, że poprzez ten ciekawy projekt i konkurs 65. rocznica Totalizatora Sportowego zostanie utrwalona w formie niezwykłego plakatu tak, jak było to robione przed laty” – powiedziała Magdalena Kopka-Wojciechowska.

Jury najwyżej oceniło pracę Moniki Prus. Autorka otrzymała nagrodę w wysokości 9 tys. zł. Drugie miejsce zajęła Agnieszka Srokosz (nagroda 7 tys. zł), a trzecie Magdalena Majewska (nagroda 5 tys. zł). Warto wspomnieć, że ze względu na bardzo wysoki poziom prac, jury zdecydowało o zwiększeniu puli wyróżnień z trzech do siedmiu (wartość wyróżnienia to 500 zł). Ósme wyróżnienie w drodze głosowania przyznali internauci.

Powrót do tradycji

Tradycja plakatowa Totalizatora Sportowego sięga 1956 roku, bo dawniej neony, plakaty i murale były podstawowym narzędziem komunikacji marketingowej. Firma – jako zasłużony mecenas kultury – pragnie kontynuować i dbać o tradycję sztuki polskiego plakatu.


Czytaj też: Totalizator Sportowy podsumowuje 2020 rok. Na kulturę i sport przekazał 1 mld zł z 16,5 mld zł przychodów


Na tym nie koniec artystycznych działań związanych z obchodami Jubileuszu 65-lecia Totalizatora Sportowego. 11,5 m szerokości, 60 m wysokości i łączna powierzchnia 690 m2 – tak w liczbach wygląda jubileuszowy mural upamiętniający 65 lat działalności spółki, który można podziwiać na ścianie budynku przy ul. Targowej w Warszawie. Autorem projektu jest ceniony artysta Tytus Brzozowski.

Nowy mural to kompilacja wielu elementów ważnych dla Totalizatora Sportowego, wyrażonych m.in. poprzez postacie i obiekty ze świata sportu i kultury. Znajdziemy na nim koszykarza, wioślarza, narciarza, piłkarza, a nawet badmintonistę. Jest również pianista, gitarzysta oraz człowiek z trąbką i saksofonem. Mural przedstawia także mieszkańców Pragi i innych dzielnic Warszawy: kibiców, spacerowiczów i turystów, oraz najważniejsze budynki w okolicy.

Ekologia łączy się ze sztuką

„Mural ten jest niestandardowym działaniem w ramach kampanii Jubileuszu 65-lecia Totalizatora Sportowego. Podkreśla także nasz związek z kulturą, której wspieranie – obok sportu – jest częścią misji społecznej firmy. Co ważne, mural ma nie tylko walory artystyczne, lecz także ekologiczne, ponieważ przy jego realizacji wykorzystano farby oczyszczające powietrze” – wskazuje Magdalena Kopka-Wojciechowska.

„Nie bez znaczenia jest też wkomponowanie w warszawską Pragę, na której Totalizator Sportowy ma swoją siedzibę. To także wyraz więzi łączącej nas z lokalną społecznością. Mam nadzieję, że dzieło Tytusa Brzozowskiego uprzyjemni spacery wszystkim odwiedzającym praskie ulice” – dodał członkini zarządu.

Nowo powstały mural to również zwrócenie uwagi na aspekt ekologiczny. Jego powierzchnia – 690 metrów kwadratowych – jest odpowiednikiem mocy oczyszczania powietrza 650 drzew, a do jego namalowania zużyto ponad 280 litrów różnego rodzaju ekologicznych farb i gruntu. Muralowa inicjatywa to kontynuacja wewnętrznego projektu firmy #GramyDlaNatury, w ramach którego Totalizator Sportowy podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

Göteborg – najlepsze miasto na świecie w czasie deszczu