{"vars":{{"pageTitle":"Rekordowe wyniki przewozowe i inwestycje w tabor – historyczny 2022 rok dla PKP Intercity","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["infrastruktura","kolej","newag","pkp","pkp-intercity"],"pagePostAuthor":"Sławomir Kowalski","pagePostDate":"21 lutego 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":493827}} }
300Gospodarka.pl

Rekordowe wyniki przewozowe i inwestycje w tabor – historyczny 2022 rok dla PKP Intercity

Miniony rok pod wieloma względami okazał się historyczny dla PKP Intercity. Z usług spółki skorzystało prawie 59 mln osób, co przyczyniło się do najlepszego wyniku przewozowego w historii PKP Intercity. W tym czasie narodowy przewoźnik zaktualizował również swoją strategię inwestycyjną, a także ogłosił największy dotychczas przetarg na produkcję wagonów. W nadchodzących miesiącach zaplanowano podpisanie kolejnych istotnych umów i liczne odbiory nowych lub zmodernizowanych pojazdów.

Zeszły rok zaczął się dla PKP Intercity od ogłoszenia rozszerzenia swojej strategii rozwoju i inwestycji z perspektywą do 2030 roku. Z 19 do 27 mld zł zwiększyły się środki, jakie spółka zainwestuje do końca obecnej dekady. Do tego czasu flota PKP Intercity zostanie w dużym stopniu wymieniona, a wszystkie pojazdy przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane. Efekty strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” obserwujemy już dzisiaj. Po polskich torach każdego roku porusza się więcej nowych i zmodernizowanych jednostek, którymi podróżują coraz większe liczby pasażerów.

Rozwój oferty PKP Intercity oraz zdalnych kanałów sprzedaży

Systematyczne inwestycje w nowy tabor w połączeniu z funkcjonowaniem atrakcyjnych ofert przełożyły się na większe zainteresowanie podróżami z PKP Intercity, co doprowadziło do pobicia rekordu przewozowego spółki. Pierwszy miesięczny rekord padł już w maju, kiedy to ponad 5,26 miliona osób podróżowało z PKP Intercity. Następne miesiące to kontynuacja trendu wzrostowej frekwencji w pociągach: w czerwcu z przewoźnikiem podróżowało niemal 5,5 mln podróżnych, z kolei w lipcu – blisko 6,5 mln. W sierpniu z usług przewoźnika skorzystało jeszcze więcej osób – ponad 6,5 mln. Tym samym sierpień 2022 roku stał się miesiącem z największą frekwencją w historii PKP Intercity. Łącznie w 2022 roku na pokłady pociągów PKP Intercity wsiadło blisko 59 milionów podróżnych.

Dobre wyniki przewozowe były spowodowane między innymi uatrakcyjnieniem oferty narodowego przewoźnika, który w maju ubiegłego roku wprowadził ofertę Promo. Dzięki niej cena biletu nie zależy już od wyprzedzenia czasowego z jakim jest on kupowany, ale od zainteresowania podróżnych danym połączeniem. Z kolei na początku lipca wprowadzono ofertę Taniej z Bliskimi, która obowiązuje w pociągach IC oraz TLK w relacjach krajowych. Aby z niej skorzystać wystarczy podróżować w grupie od 2 do 6 osób. Wszyscy jej członkowie otrzymują wtedy 30% zniżki od bazowych cen biletów.

W minionym roku rozwijane były też kanały zdalne sprzedaży. Na przełomie maja i czerwca bilety PKP Intercity pojawiły się w aplikacji mPay oraz e-podróżnik.pl. Później do tego grona dołączyła aplikacja i strona Koleo. Oferta PKP Intercity dostępna w zewnętrznych platformach jest częścią strategii spółki, która za cel stawia sobie uproszczenie i usprawnienie procesu obsługi pasażerów poprzez wprowadzenie rozwiązań cyfrowych. Możliwości zakupu biletu stały się jeszcze bardziej intuicyjne, szybsze i prostsze.

PKP Intercity z nowym systemem sprzedaży biletów

Zeszły rok PKP Intercity zamknęło największą inwestycją informatyczną w ponad 20-letniej historii. Przewoźnik podpisał bowiem trzy umowy, dzięki którym podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w zupełnie nowym systemie sprzedaży internetowej. Pierwsza umowa dotyczy internetowego systemu sprzedaży e-IC 2.0, druga i trzecia dotyczą licencji, wdrożenia i utrzymania nowego Centralnego Systemu Sprzedaży oraz usługi rezerwacyjnej. Wykonawcą systemów będzie PKP Informatyka. Planowo system e-IC 2.0 ma zostać udostępniony pasażerom w ostatnich miesiącach 2023 roku, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku.

Aplikacja od PKP Intercity

Na przełomie 2022 i 2023 roku podróżnym udostępniono też nową aplikację PKP Intercity, która zastąpiła dotychczasową IC Moblie Navigator. Aplikacja oferuje wiele rozwiązań zwiększających komfort użytkowania i oszczędzających czas podróżnych, takich jak funkcja zakupu biletów „Tam i Powrót” w ramach jednej transakcji, łatwiejsze wyszukiwanie połączeń czy wprowadzenie profili zakupowych, dzięki którym można zdefiniować część stałych parametrów podróży.

Nowoczesny tabor wzmacnia flotę pojazdów PKP Intercity

Poprzedni rok był intensywny także pod względem inwestycji w park taborowy. Systematycznie odbierano nowe jednostki, jak np. pierwsze 2 z 12 zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT, które już od końca października jeżdżą po polskich torach. To tabor lubiany przez podróżnych, nieawaryjny i ekologiczny. Spółka posiada już 15 takich jednostek, które eksploatowane są od 2015 roku. W nadchodzących miesiącach przewoźnik odbierze kolejne 10 jednostek, tym samym kompletując zamówienie o wartości ponad miliarda złotych.

PKP Intercity ogłasza największy przetarg w historii

Historycznym przetargiem jest ten ogłoszony z początkiem listopada na zakup 300 nowych wagonów, z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 150 jednostek. Zakupione w tym przetargu wagony wprowadzą nowe standardy i wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce. Zostały bowiem zaprojektowane zgodnie z nowym podejściem do designu. Innowacyjne podejście dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych. Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym i charakterystycznym standardem PKP Intercity. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h, a przewoźnik oczekuje rozpoczęcia ich dostaw w 2025 roku. Dodatkowo ogłoszono też przetarg na 20 nowych lokomotyw elektrycznych czy 16 lokomotyw hybrydowych, które będą pierwszymi tego typu pojazdami w barwach PKP Intercity.

Nowoczesny tabor w barwach PKP Intercity

W 2023 roku park taborowy przewoźnika wzmocnią pierwsze z 10 lokomotyw wielosystemowych z nowosądeckiego Newagu. Umowa została podpisana w październiku 2021 roku, a PKP Intercity ma możliwość rozszerzenie zamówienia do 15 pojazdów. Lokomotywy wielosystemowe pojadą nawet 200 km/h, co pozwoli na efektywne wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych i będą posiadały homologację na sześć krajów. Dzięki temu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskich, lecz również europejskich sieciach kolejowych.

Flotę przewoźnika wzmocnią także zmodernizowane wagony różnych typów. W nadchodzących miesiącach rozpoczną się bowiem odbiory jednostek unowocześnianych w ramach różnych kontraktów – w tym m.in. na modernizację 90 wagonów z FPS H. Cegielski w Poznaniu oraz umowy na modernizację 14 wagonów 111/112ALux, podpisanej z konsorcjum COMPREMUM i TRANSTRAIN. Park taborowy wzmocnią także pierwsze wagony serii 152A i 154A, które przechodzą naprawy główne na piątym poziomie utrzymania (P5). Prace realizuje PESA Bydgoszcz. Do przewoźnika trafi także 60 wagonów modernizowanych wewnętrznie przez PKP Intercity Remtrak. Działalność zakładu to efekt potężnych inwestycji i modernizacji, które przeprowadziło PKP Intercity w ostatnich latach.

Nowe kontrakty w 2023 roku

W 2023 roku podpisana zostanie umowa m.in. na dostawę 63 lokomotyw wielosystemowych, a prawo opcji, które będzie w niej zawarte, pozwoli przewoźnikowi rozszerzyć zamówienie o dodatkowe 32 jednostki. Narodowy przewoźnik planuje też poszerzyć pulę wagonów COMBO i ogłosić przetarg na modernizację i modyfikację 50 kolejnych wagonów do tego standardu. Po polskich torach jeździ już 60 jednostek tego typu, które spełniają różnorodne potrzeby podróżnych.

Nie tylko tabor, lecz również infrastruktura

Miniony rok to również nowe i zmodernizowane budynki infrastrukturalne. W lipcu PKP Intercity zakończyło przebudowę automatycznej myjni pociągów na stacji postojowej Warszawa Grochów. Dzięki inwestycji skrócił się czas mycia pojedynczego składu i podniósł standard utrzymania taboru, a obiekt działa całorocznie, niezależnie od warunków atmosferycznych. Nowe oblicze zyskuje również wrocławska stacja postojowa, gdzie trwa III etap prac modernizacyjnych w lokomotywowni, a w listopadzie została uroczyście zainaugurowana budowa całorocznej myjni automatycznej. Na terenie bocznicy we Wrocławiu poprawi się gospodarka wodna obiektu oraz podniesiony zostanie standard utrzymania taboru i ergonomia pracy zatrudnionych specjalistów.

Rząd dał pieniądze PKP i spadną ceny biletów. Ale jest kilka znaków zapytania

Kolej ugięła się pod presją. Ceny biletów PKP IC w dół