{"vars":{{"pageTitle":"5,5 – tyle razy w 2020 roku podróżował pociągiem statystyczny Polak. Na pandemii ucierpiały przewozy pasażerskie, mniej towarowe","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["analizy","news"],"pageAttributes":["main","pandemia","przewozy-pasazerskie","przewozy-towarowe","raport","transport-kolejowy","urzad-transportu-kolejowego","utk"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"5 sierpnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":170977}} }
300Gospodarka.pl

5,5 – tyle razy w 2020 roku podróżował pociągiem statystyczny Polak. Na pandemii ucierpiały przewozy pasażerskie, mniej towarowe

Pandemia sprawiła, że w całym 2020 roku z transportu kolejowego skorzystało prawie 38 proc. mniej pasażerów niż w roku poprzednim. Mniejsze spadki odnotowali przewoźnicy towarowi – wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego.

W pandemicznym, 2020 roku, z usług kolei skorzystało 209,4 mln pasażerów. W 2019 było to 335,9 mln osób.

Spadek o blisko 37,7 proc., czyli 126,5 mln pasażerów, nastąpił w wyniku ogłoszenia stanu epidemii i ograniczeń spowodowanych koronawirusem – wynika z opublikowanego przez Urząd Transportu Kolejowego „Sprawozdania z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2020 r.”.

Kwiecień 2020 najgorszym miesiącem

Z raportu UTK wynika, że pandemia COVID-19 najbardziej dotknęła przewozy pasażerskie. Pracownicy, studenci i uczniowie w dużej mierze pracowali bądź uczyli się zdalnie, dlatego wykorzystanie publicznego transportu zbiorowego spadło.

Rok 2020 charakteryzował się bardzo dużym zróżnicowaniem wyników oraz oferty przewozowej w poszczególnych miesiącach. Przez pierwsze dwa miesiące liczba pasażerów była wyższa niż w 2019 r.

Spadek liczby podróżnych nastąpił w marcu, a najniższy poziom osiągnął w kwietniu. Pociągami podróżowało wtedy niewiele ponad 6 mln pasażerów – co stanowiło spadek o ponad 20 mln w stosunku do kwietnia 2019 r.

Dopiero w miesiącach letnich liczba pasażerów zauważalnie wzrosła, by znów spaść pod koniec roku.

Analizując dane statystyczne trudno jest ten rok porównywać do jakiegokolwiek od początków zbierania danych przez UTK. Pomimo trudnej sytuacji, spowodowanej pandemią, polska kolej stanęła na wysokości zadania i pokazała, że jest bezpiecznym środkiem transportu” – ocenia dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Zmniejszyła się także liczba podróży dalekobieżnych. Okres od lipca do września był dla przewozów pasażerskich czasem pewnej stabilizacji. W tym okresie funkcjonowały m.in. wakacyjne połączenia sezonowe, został przywrócony ruch międzynarodowy. Wynik wrześniowy – blisko 22 mln pasażerów, był najlepszym od początku pandemii.

5,5

– tyle razy statystyczny Polak podróżował koleją w 2020 roku. Dla porównania: w 2019 r. każdy Polak podróżował koleją statystycznie 8,7 razy w roku, czyli wskaźnik wykorzystania spadł o 3,2.

W 2020 r. wskaźnik powyżej średniej krajowej został odnotowany jedynie w województwach: dolnośląskim (6,6 przejazdu na 1 mieszkańca województwa), mazowieckim (12,4) i pomorskim (15,9).

Najniższy wskaźnik wykorzystania kolei odnotowano w województwach podlaskim i podkarpackim (po 1,3 podróży na 1 mieszkańca tych województw).

Przewozy towarowe z pandemii wyszły zwycięsko

Mniejsze spadki odnotowali przewoźnicy towarowi, a ubiegły rok na plusie zakończył się w przewozach intermodalnych.

Udział transportu intermodalnego w rynku kolejowym mierzony masą przewiezionych towarów, wzrósł o rekordowe 10,7 proc. Przewieziono blisko 23,8 mln ton ładunków intermodalnych.

Wyniki za 2020 r., pomimo że są słabsze niż w latach poprzednich, potwierdzają, że transport towarów koleją w Polsce ma duży potencjał. W przewozie towarów, a w szczególności w transporcie intermodalnym, kolej okazała się bardzo dobrą alternatywą dla przewozów drogowych.

Wobec wprowadzanych ograniczeń w transporcie i obowiązkową kwarantanną dla osób przekraczających granicę, kolej pozwalała na płynne zapewnienie dostaw. Pomimo trudnej sytuacji spowodowanej pandemią, przewozy towarów funkcjonowały sprawnie, zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym.