{"vars":{{"pageTitle":"60 mln zł za projekt tunelu pod Łodzią. „To najbardziej zaawansowana inwestycja CPK”","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","infrastruktura","kdp","koleje-duzych-predkosci","marcin-horala","mikolaj-wild","transport","tunel-dalekobiezny","tunel-pod-lodzia"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"23 listopada 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":221777}} }
300Gospodarka.pl

60 mln zł za projekt tunelu pod Łodzią. „To najbardziej zaawansowana inwestycja CPK”

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie kluczowym fragmentem trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska, a jego wartość to 59,8 mln zł netto.

Uroczystość podpisania umowy na projekt budowlany tunelu CPK miała miejsce we wtorek (23 listopada) na stacji Łódź Fabryczna. To właśnie tutaj w 2023 r. planowane jest rozpoczęcie podziemnych prac. To pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową.

Ważny element Kolei Dużych Prędkości

Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. To element tzw. szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania.

Projektowany tunel będzie miał ponad cztery kilometry długości.

Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery “Y”.

Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny)” – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego instrumentu CEF („Connecting Europe Facility”, czyli Instrumentu „Łącząc Europę”). Na tunel trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł dofinansowania.

W ramach ostatniego rozdania CEF Polska znalazła się na pierwszym miejscu według wartości dofinansowania wśród wszystkich krajów UE, które ubiegały się o fundusze. Największym beneficjentem tego konkursu wśród podmiotów z Polski została spółka CPK. Dzisiejsza umowa na projektowanie to dowód na to, że to była dobra decyzja, a prace idą do przodu” – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Jak twierdzi prezes CPK, Mikołaj Wild, tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK. „Dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie ok. tysiąc km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe” – dodaje.

Porozumienie z PKP PLK

W celu przyspieszenia prac spółka CPK zawarła w ubiegłym roku porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa – Łódź – Poznań/ Wrocław (czyli tzw. igreka) oraz uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i zgody na realizację przedsięwzięcia.

Tamte prace zostały przez PLK zawieszone w 2012 r. „Wykorzystanie tych opracowań, oczywiście po niezbędnych zmianach i aktualizacji, oznacza dużą oszczędność czasu i publicznych pieniędzy” – podkreśla Mikołaj Wild.

Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. PKP PLK buduje w tym mieście tunel dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna. Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK, tzn. powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.

Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T. Prowadzi on z Finlandii przez kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię, czyli jest częścią elementem transeuropejskiego szlaku komunikacyjnego.

CPK podpisało umowę na master plan z Arup Polska. Firma wyznaczy lokalizację portu