{"vars":{{"pageTitle":"Airbus i francuskie instytucje testują samoloty zasilane w 100 proc. paliwem alternatywnym","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["airbus","bezemisyjny-transport","dassault-aviation","emisje-gazow-cieplarnianych","francja","main","onera","paliwa","paliwa-alternatywne","safran","samoloty","transport"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"11 czerwca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":146691}} }
300Gospodarka.pl

Airbus i francuskie instytucje testują samoloty zasilane w 100 proc. paliwem alternatywnym

Przed końcem 2021 roku francuscy lotnicy zaczną loty samolotu wąskokadłubowego zasilanego w 100 proc. paliwem alternatywnym.

Firmy Airbus, Safran, Dassault Aviation, Onera i francuskie Ministerstwo Transportu przeprowadzą wspólnie pod koniec 2021 roku badanie w locie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).

Testy te mają pomóc ocenić kompatybilność niezmieszanego zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) z samolotami pasażerskimi. Zmierzą też ich kompatybilność z silnikami i systemami paliwowymi, a także silnikami napędzającymi śmigłowce.

Ponadto, w projekcie nazwanym VOLCAN (VOL avec Carburants Alternatifs Nouveaux) po raz pierwszy zmierzone zostaną w locie emisje spalin wytwarzanych przez samolot wąskokadłubowy zasilany w 100 proc. SAF.

Próbny lot zostanie wykonany przy wsparciu „Plan de relance aéronautique”, rządowego planu wzmocnienia branży lotniczej. Firmuje go Jean Baptiste Djebbari francuski minister transportu.


Czytaj również: Zrównoważone podróżowanie to przyszłość turystyki. Jak Polska radzi sobie w tej dziedzinie?


Airbus, delegujący do badań testowy samolot A320neo, napędzany silnikiem CFM LEAP-1A, odpowiadać będzie za analizę efektów stosowania 100 proc. SAF na ziemi i emisji w powietrzu.

Safran skoncentruje się na badaniu kompatybilności z paliwem alternatywnym układu paliwowego oraz silników z samolotu pasażerskiego i śmigłowca, a także ich optymalizacji dla różnych rodzajów alternatywnych paliw będących w 100 proc. SAF.

Onera ma wspierać Airbusa i Safrana w analizie kompatybilności paliwa z systemami samolotu i będzie odpowiedzialna za przygotowanie, analizę i interpretację wyników testów pod kątem wpływu nowego paliwa na emisje i powstawanie smug gazów spalinowych.

Dassault Aviation zajmie się z kolei badaniem kompatybilności materiałów i sprzętu oraz zweryfikuje podatność paliwa SAF na bioskażenie.

Używane w projekcie VOLCAN różne rodzaje SAF dostarczy firma TotalEnergies.

Ponadto prowadzone badanie wesprze wysiłki inżynierów Airbusa i Safrana, zmierzające do przygotowania sektora lotniczego do wdrożenia i wykorzystania SAF na dużą skalę w ramach szerszej inicjatywy dekarbonizacji przemysłu.

Według planu firm ma się też przyczynić się do uzyskania certyfikacji dla stosowania paliwa SAF. Byłoby przeznaczone do zasilania wąskokadłubowych samolotów pasażerskich i nowej generacji biznesjetów.

Jak pisaliśmy ostatnio, transatlantycki lot na biopaliwie wykonały w połowie maja linie Air France. Samolot pokonał trasę z Paryża do Montrealu. Było to pierwsze tak odległe połączenie, wykonane na biopaliwie – w dodatku całkowicie produkowanym we Francji.

Zgodnie z francuskim prawem, do 2022 roku każdy lot rozpoczynający się we Francji ma korzystać z mieszanki paliwa, która zawiera co najmniej 1 proc. SAF. Wyprzedza to europejskie ambicje, które zakładają stopniowy wzrost udziału SAF do 2 proc. do 2025 roku, a następnie do 5 proc. do 2030 r., zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.

Lataj, jakby kryzysu klimatycznego nie było. Prywatne odrzutowce to plaga na europejskim niebie