{"vars":{{"pageTitle":"Allegro w I kwartale zarobiło o 160% więcej niż przed rokiem. Firma podnosi prognozy wynikowe na cały rok","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["allegro","e-commerce","ecommerce","wyniki-finansowe"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"13 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":133064}} }
300Gospodarka.pl

Allegro w I kwartale zarobiło o 160% więcej niż przed rokiem. Firma podnosi prognozy wynikowe na cały rok

Lider polskiego rynku e-commerce, Allegro, zanotowało w pierwszym kwartale tego roku solidne wzrosty po stronie przychodowej (+61 proc.), rentowności (zysk netto wzrósł o 160 proc., do prawie 270 mln zł) oraz liczby aktywnych klientów, która przekroczyła 13 mln – wynika z raportu finansowego spółki.

Przychody Allegro w pierwszym kwartale 2021 roku wyniosły 1,2 mld zł (wzrost o 61 proc. w ujęciu rocznym), a wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie Allegro wyniosła 9,6 mld zł (wzrost o 46 proc. w ujęciu rocznym).

Spółka podała, że największy udział w przychodach ogółem (82 proc.) miał segment marketplace, usługi reklamowe odpowiadały za 8,4 proc. przychodów, własna sprzedaż detaliczna za 4,9 proc. oraz porównywarka cen Ceneo.pl za 4,1 proc..

Liczba aktywnych kupujących przekroczyła 13,2 mln ( wzrost o 13,4 proc. w ujęciu rocznym), a ich roczne wydatki wyniosły średnio 2 880 zł (tutaj wzrost o 38,9 proc. rok do roku).

Skorygowana EBITDA, czyli zysk operacyjny bez amortyzacji i uwzględnienia zdarzeń jednorazowych, wyniósł 535,6 mln zł (wzrost o 50,6 proc. rok do roku). Allegro odnotowało 269,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 104 mln zł zysku rok wcześniej (wzrost o 160 proc.).

Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro wskazuje, że solidne wyniki firma wypracowała między innymi dzięki bardzo dobrym rezultatom z działalności reklamowej, a także w związku z pierwszymi przychodami z tytułu dostaw do paczkomatów w ramach programu Smart!.

Te wyniki zachęcają nas do kontynuacji inwestycji w nasze ambitne innowacje na platformie, między innymi Allegro Pay, dalszy rozwój programu Smart! oraz infrastrukturę związaną z dostawami. Chociaż planujemy rozważnie, licząc na zniesienie dalszych ograniczeń i spodziewając się zaostrzenia konkurencji, z przyjemnością możemy dziś podnieść nasze oczekiwania dotyczące spodziewanego wzrostu GMV (wartość sprzedanych produktów), przychodów i skorygowanej EBITDA w całym 2021 roku” – powiedział.

Allegro spodziewa się, że w całym 2021 roku wartość sprzedanych produktów wzrośnie o około 20 proc. rok do roku, przychody netto wzrosną o nieco ponad 30 proc., a skorygowana EBITDA wzrośnie o około 20 proc.

Poniżej grafika wraz ze zrewidowanymi oczekiwaniami Allegro na rok 2021 i kluczowymi obszarami ryzyka dla prognoz:

Inwestycje w paczkomaty i magazyny

Założenia dotyczące nakładów inwestycyjnych w 2021 roku pozostają niezmienione na poziomie 550-600 mln zł – w I kwartale 2021 r. wyniosły one 60,0 mln zł, wobec 43,5 mln zł w I kwartale 2020 r.

Inwestycje planowane na ten rok obejmują przede wszystkim dalszy rozwój platformy i jej funkcjonalności, po skokowym zwiększeniu skali działalności w 2020 roku, a także nowe rozwiązania logistyczne, mające na celu dalsze usprawnianie dostaw.

„Plany te zakładają m.in. zakończenie pierwszych etapów budowy własnej sieci automatów paczkowych Grupy oraz uruchomienie usługi Allegro Fulfillment, która zapewni dodatkowe źródło przychodów dla Allegro z tytułu magazynowania, pakowania i wysyłki towarów w imieniu sprzedawców” – wskazała spółka w raporcie.

François Nuyts, prezes Allegro, powiedział, ze spółka stara się usprawnić obszary, które nazywa „podstawami handlu detalicznego”, zapewniając najbardziej konkurencyjne ceny i zwiększając wybór, a także rozwija nowe obszary działalności, takie jak Allegro Pay i platforma Allegro Biznes.

„Konsumenci coraz częściej wybierają Allegro robiąc codzienne zakupy. Na koniec I kwartału liczba aktywnych kupujących przekroczyła 13,2 mln, o 13,4 proc. więcej niż przed rokiem. Przeciętne roczne wydatki na jednego kupującego wzrosły do prawie 2880 zł, czyli o 38,9 proc. Odnotowaliśmy również dwucyfrowy wzrost liczby sprzedawców, w tym zagranicznych, a także liczby ofert. Wyczekując zniesienia obostrzeń dotyczących COVID, jesteśmy przekonani, że dzięki wszystkim zaplanowanym przez nas innowacjom Allegro pozostanie dla konsumentów najlepszym miejscem do robienia zakupów” – wskazuje prezes.

Wyniki zostały odebrane przez inwestorów pozytywnie – kurs Allegro na początku czwartkowej sesji rósł nawet o 5 proc., będąc jedyną spółką WIG20 na plusie. W dalszej części sesji wzrosty osłabły. Kurs wynosi ok. 53 zł, a kapitalizacja około 55 mld zł, co czyni Allegro największą spółką notowaną na GPW.

Allegro prezentuje wyniki za IV kwartał 2020. Zysk firmy wzrósł o ponad 110% rok do roku