{"vars":{{"pageTitle":"Amazon łamie zasady uczciwej konkurencji, podejrzewa Komisja Europejska i wszczyna śledztwo","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["amazon","e-commerce","komisja-europejska"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"10 listopada 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"10","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":70336}} }
300Gospodarka.pl

Amazon łamie zasady uczciwej konkurencji, podejrzewa Komisja Europejska i wszczyna śledztwo

Komisja Europejska wszczęła postępowanie przeciwko koncernowi Amazon. Kwestią sporu prawnego jest zarzut o łamanie zasad uczciwej konkurencji na rynku sprzedaży internetowej, czyli głównego obszaru działalności firmy – podała agencja Associated Press. Amazon odpiera te zarzuty.

Jak podaje AP, Komisja oskarża światowego giganta handlu elektronicznego o wykorzystywanie niepublicznych danych biznesowych niezależnych sprzedawców korzystających z platformy Amazona w celu uzyskania nad nimi przewagi konkurencyjnej.

Komisja Europejska zastrzeżenia ma do działalności Amazona we Francji i Niemczech, dwóch największych rynkach UE.

Amazon, oprócz sprzedaży własnych produktów, umożliwia zewnętrznym sprzedawcom sprzedaż ich własnych towarów za pośrednictwem swojej witryny. I to właśnie praktyki związane z wykorzystywaniem danych zewnętrznych sprzedawców zakłóca w opinii KE uczciwą konkurencję.

Jeżeli zarzuty się potwierdzą, Amazon może zostać obciążony grzywną w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów. W 2019 roku Amazon zanotował ponad 280 miliardów dolarów przychodów.

KE wszczęła też drugie dochodzenie w sprawie praktyk biznesowych firmy w handlu w sieci – unijny organ ma wątpliwości, czy Amazon nie faworyzuje własnych produktów kosztem tych pochodzących od sprzedawców zewnętrznych, którzy korzystają z jej usług logistycznych i dostawczych.

Amerykański koncern odrzuca oskarżenia.

„Nie zgadzamy się ze wstępnymi stwierdzeniami Komisji Europejskiej i nadal będziemy dokładać wszelkich starań, aby dostarczyć rzetelnych informacji w tym temacie. Amazon reprezentuje mniej niż 1 proc. globalnego rynku detalicznego, a w każdym kraju, w którym działamy, operują również więksi sprzedawcy” – podało biuro prasowe Amazon w komunikacie przesłanym 300Gospodarce.

„Żadna firma nie troszczy się bardziej o małe firmy, ani nie zrobiła więcej, aby je wesprzeć w ciągu ostatnich dwóch dekad niż Amazon. Ponad 150 tys. europejskich firm prowadzi sprzedaż w naszym serwisie, generując przy tym dziesiątki miliardów euro przychodów rocznie i tworząc setki tysięcy miejsc pracy” – dodano.

Czytaj także:

Komisja Europejska zbada, czy Sferia dostała pasmo 4G zgodnie z prawem