{"vars":{{"pageTitle":"Handel detaliczny w USA hamuje. Polscy eksporterzy mogą to odczuć","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["amerykanskie-cla","e-commerce","firmy-eksportowe","gospodarka-usa","handel-detaliczny","konsumpcja","main","najnowsze","polscy-eksporterzy","produkcja-przemyslowa","stany-zjednoczone","zakupy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"19 czerwca 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":740268}} }
300Gospodarka.pl

Amerykański handel detaliczny hamuje. Polscy eksporterzy mogą to odczuć

Sprzedaż detaliczna w Stanach Zjednoczonych spadła w maju o 0,9 proc. Produkcja przemysłowa niemal się zatrzymała, a inwestorzy obserwują niepokojące sygnały zwiększonej niepewności w największej gospodarce świata. Eksperci ostrzegają: amerykańscy konsumenci ograniczają wydatki, a skutki odczują eksporterzy z Polski.

Taryfy i efekt „doom spendingu”

Za osłabieniem popytu stoi agresywna polityka celna administracji Donalda Trumpa. W marcu Amerykanie masowo ruszyli do sklepów, chcąc uprzedzić zapowiadane 25-procentowe cła na importowane pojazdy i części. Teraz nadszedł czas ostudzenia. Jak zauważa Ellen Zentner z Morgan Stanley Wealth Management, konsumenci jeszcze nie wciskają hamulca, ale już zdecydowanie zwalniają.

– Konsumenci podejmują impulsywne decyzje zakupowe pod wpływem lęku i niepewności. To chwilowo podbija sprzedaż, ale długofalowo destabilizuje popyt – mówi Krzysztof Liszka z Get Noticed Agency.

Cyfrowy handel odporniejszy

Choć tradycyjny handel notuje spadki, e-commerce w USA rośnie. W maju sprzedaż online wzrosła o 0,9 proc., a tzw. grupa kontrolna (z wyłączeniem paliw, aut i budowlanki) urosła o 0,4 proc. Konsumenci stali się bardziej pragmatyczni: porównują ceny, śledzą promocje i szukają okazji szybciej niż dotychczas.

Detaliści dostosowują się do nowych realiów. Kampanie „powrót do szkoły” zostały przesunięte z lipca na czerwiec, co związane jest z koniecznością szybszego pozyskania klienta. To fundamentalna zmiana w podejściu do planowania sprzedaży i marketingu.

Produkcja przemysłowa i import pod presją

W maju produkcja przemysłowa w USA wzrosła zaledwie o 0,1 proc. Po wyłączeniu sektora motoryzacyjnego bilans jest ujemny (spadek o 0,3 proc.). Ceny importowe rosną, a amerykańska waluta traci na wartości. Jak zauważa Reuters, dolar osłabł o 6,2 proc. w ujęciu ważonym wolumenem handlu. To efekt utraty zaufania do polityki gospodarczej USA.

Michael Pearce z Oxford Economics prognozuje spowolnienie wydatków konsumenckich w drugiej połowie roku, gdy cła realnie odbiją się na portfelach Amerykanów.

Polskie firmy eksportowe muszą reagować

Dla polskich eksporterów sytuacja za oceanem to sygnał alarmowy. Eksport do USA w 2024 roku wyniósł 12,6 mld dolarów, co stanowiło 3,3 proc. całkowitego eksportu Polski. Najbardziej dotkliwe pozostają cła na auta, części samochodowe, stal i aluminium.

Krzysztof Liszka z Get Noticed Agency wskazuje na potrzebę natychmiastowej rewizji strategii: aktualizacja cenników, nowe warunki handlowe, a nawet rozważenie relokacji produkcji poza UE. Amerykańscy importerzy szukają dostawców, którzy zachowują konkurencyjność mimo rosnących kosztów.

Gospodarka USA jeszcze walczy

Według prognoz Rezerwy Federalnej z Atlanty, wzrost PKB w II kwartale może sięgnąć 3,5 proc. w ujęciu rocznym. To odbicie po słabym początku roku, gdy PKB skurczył się o 0,2 proc. Głównym motorem wzrostu ma być import, który wraca do normy po falach przedcłowego zakupowego przyspieszenia.

Jednak łatwego scenariusza nie ma. Rosnąca niepewność gospodarcza i celna presja zwiększają ryzyko dla stabilności handlu międzynarodowego. Dla polskich eksporterów oznacza to konieczność szybkiego reagowania i szukania nowych rozwiązań.


Polecamy także: