{"vars":{{"pageTitle":"Czas, by kobiety razem z mężczyznami współtworzyły przyszłość w biznesie i technologii - mówi Ann Cairns z Mastercard","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["300women","biznes","gender-balance","impact","kobiety","mastercard","prawa-kobiet","rownouprawnienie"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"13 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":133488}} }
300Gospodarka.pl

Czas, by kobiety razem z mężczyznami współtworzyły przyszłość w biznesie i technologii – mówi Ann Cairns z Mastercard

“Kobiety nie są zaangażowane w projektowanie przyszłości”. Czas, by kobiety włączyły się w biznes i technologię, bo to się opłaca – mówiła Ann Cairns z Mastercard podczas Impact‘21.

Wiele firm deklaruje troskę o gender balance, czyli równouprawnieniu pod względem płci, ale nie zawsze idą za tym realne zmiany – zauważył Marek Tejchman z Dziennik Gazeta Prawna, który o tym, jakie korzyści równouprawienie przynosi firmie, rozmawiał  z Ann Cairns, wiceprezeską wykonawczą w MasterCard oraz głową Klubu 30%, działającego na rzecz włączenia kobiet w zatrudnieniu w biznesie na całym świecie.

“Równouprawnienie w biznesie to absolutny imperatyw biznesowy” – powiedziała Cairns.

“McKinsey pokazuje w raporcie, że najbardziej zróżnicowane firm – górny kwartyl – osiągają lepsze wyniki o około 25 proc. na rynku”.

Zauważyła, że wielcy inwestorzy zaczęli wymagać, by zarządy i rady nadzorcze były bardziej zróżnicowane pod względem płci.

“Powodem, dla którego to robią jest fakt, że widzą poprawę w osiągnięciach firm, a oni chcą maksymalizować swoje zyski. Larry Fink z Blackrock rozesłał słynne już listy w tej sprawie” – powiedziała.

Zatrudnianie kobiet się opłaca

Ann Cairns dodała, że choć zatrudnianie kobiet z mężczyznami przynosi korzyści biznesowe, nie da się tego osiągnąć bez zmiany kulturowej. Odniosła się do działalności 30% Club, którego jest prezeską. Jego działanie polega na zachęcaniu szefów i prezesów firm na całym świecie, by w zarządach i zespołach min. 30 proc. zespołu stanowiły kobiety.

“Powód, dla którego Klub 30 proc. odnosi wielkie sukcesy w takich miejscach, jak Australia, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone, jest taki, że szefowie i prezesi będący członkami klubu to mężczyźni wspierający kobiety – bo większość z nich to mężczyźni – którzy w imieniu swoich firm zadeklarowali, że chcą mieć ponad 30 proc. kobiet u siebie w zarządach, i chcą przeszło 30 proc. w swoim zespole sprzedażowym. To nie cel, to poziom wyjściowy. To też chwila, w której widzisz sam moment zachodzącej zmiany”.

Jak równość sprzyja biznesowi i zwiększa zyski w firmie?

“Zarządy firm zarządzają także interesariuszami, a to obejmuje też to, co robisz dla swoich pracowników, klientów czy społeczności. (…) Wszystkie te rzeczy wpływają na postrzeganie twojej działalności przez społeczeństwo i rynek. Często też przez rządy i czynniki regulacyjne”.

“Zyskujesz nie tylko i wyłącznie korzyści monetarne” – dodała Cairns.

“Gdybym miała się odnieść do swojej branży i Mastercarda – 85 proc. codziennych decyzji zakupowych podejmują kobiety. Wszędzie na świecie. Jaki jest tego powód? To kobiety chodzą na zakupy, kobiety wybierają, co kupują. I jeżeli my, Mastercard, nie uznalibyśmy tego i nie dopasowali rozwoju swoich produktów i naszej sprzedaży i naszego marketingu do uznania tego, że kobiety są bardzo dużym segmentem klientów – wówczas nie odnosilibyśmy sukcesów” – powiedziała.

Kobiety do współtworzenia przyszłości

„Kobiet brakuje również w obszarze technologii” – stwierdziła Cairns.

“Wydaje mi się, że kobiety nie są zaangażowane w projektowanie przyszłości, a przyszłość będzie obejmować takie rzeczy jak sztuczna inteligencja, przyjęcie 5G i tak dalej. Tracimy tu sprawy kluczowe. Na przykład kiedy Apple Watch mierzył wszystko, co wiąże się z ciałem człowieka – jak bije ci serce, kroki etc. – czego przez jakiś czas nie mierzyli? Biologicznego cyklu kobiety. A to jest naprawdę ważne – prawdopodobnie dla połowy użytkowników Apple Watcha na tej planecie. I powinno być też ważne dla tej drugiej połowy użytkowników Apple Watcha!” – powiedziała prezeska Mastercard

“Jak można pominąć coś takiego w procesie projektowania? To pokazuje, że potrzeba nam więcej kobiet projektujących rozwiązania techniczne” – dodała.


Czytaj też: 4 wykresy, które pokazują skalę dyskryminacji kobiet w bankach centralnych


Jak wskazała, gender balance w technologiach i biznesie po prostu pozwoli dostosować się do potrzeb konsumentów, a firma nastawiona na realizowanie potrzeb konsumentów siłą rzeczy musi reagować na potrzeby kobiet.

“W biznesie stale staramy się poszerzać swój rynek przez to, że tworzysz pewne rzeczy, które łatwo się przyjmą, bo będą przydatne w życiu codziennym. I to nie jest dobry pomysł, jeśli przy tym zignorujesz pół planety” – podsumowała.

Firmy powinny publikować informacje o różnicach w pensjach kobiet i mężczyzn [WYWIAD]