{"vars":{{"pageTitle":"Elektryczne autobusy na długie trasy? Dwie duże firmy łączą siły w badaniach nad napędem","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["autobusy-elektryczne","flixbus","najnowsze","transport","transport-autobusowy","transport-niskoemisyjny"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"16 stycznia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":463741}} }
300Gospodarka.pl

Elektryczne autobusy na długie trasy? Dwie duże firmy łączą siły w badaniach nad napędem

Flix dołączył do projektu, którego celem jest opracowanie w ciągu najbliższych 4 lat w pełni elektrycznego napędu dla autobusów dalekobieżnych. Docelowo pojazdy przeznaczone na dalekie trasy mają zasilić flotę FlixBusa.

W ciągu najbliższych 4 lat, w ramach współpracy firmy Flix wraz z OEM Daimler Buses oraz partnerami badawczymi, ma zostać opracowany w pełni elektryczny napęd dla autobusów dalekobieżnych. W tym celu dwa prototypowe pojazdy zasilane energią elektryczną zostaną przetestowane w rzeczywistych warunkach eksploatacji.

Doświadczenie FlixBusa ma być kluczowe dla przebiegu projektu. Firma zarządza w końcu najszerszą siatką połączeń autobusowych na świecie. FlixBus będzie na bieżąco oceniać osiągi pojazdów, aby upewnić się, że spełniają one wszystkie wymagania do zapewnienia ich najwyższej wydajności. W perspektywie zostaną one włączone do floty FlixBusa.

Wierzymy, że zeroemisyjność podróży autobusowych będzie rozwiązaniem, które przyczyni się do całkowitej dekarbonizacji transportu. Odkąd założyliśmy FlixBusa, nieustannie dążymy do zmniejszenia naszego wpływu na środowisko poprzez badanie alternatywnych napędów i umożliwienie kompensacji śladu węglowego – mówi André Schwämmlein, założyciel i dyrektor generalny firmy Flix.

„U nas ceny biletów nie wzrosną”. Wywiad z szefem międzynarodowej firmy przewozowej

Proces jest złożony

Proces opracowywania technologii może być jednak dość złożony. Napęd zostanie zaprojektowany z uwzględnieniem parametrów, takich jak zużycie energii, zasięg, wydajność jazdy i żywotność baterii. Opracowany mechanizm zostanie poddany analizom pod kątem opłacalności, skutków dla środowiska i ogólnej możliwości zastosowania go w obecnych warunkach rynkowych.

Przy pozytywnym wyniku analizy dwa prototypowe układy napędowe zostaną zainstalowane w modelach demonstracyjnych i przetestowane w warunkach rzeczywistych. Kolejnym krokiem będzie opracowanie na podstawie otrzymanych wyników testu finalnej wersji w pełni elektrycznych autobusów dalekobieżnych. Będzie to jednocześnie podstawą do rozpoczęcia ich produkcji. Flix będzie także uczestniczył w procesie zatwierdzania pojazdów testowanych w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych.

Nie jest to jedyna inicjatywa firmy w drodze ku zeroemisyjnej przyszłości transportu. Flix przeprowadził już pierwsze projekty pilotażowe autobusów elektrycznych we Francji i Niemczech. Oprócz tego, testował technologię paneli słonecznych na dachach pojazdów. Niedawno uruchomił również pierwsze FlixBusy zasilane biogazem. Firma jest także zaangażowana we wprowadzenie wodorowych ogniw paliwowych w ramach finansowanego projektu HyFleet.

Efekt współpracy

Flix i Daimler Buses połączyły siły z niemieckimi instytutami badawczymi i edukacyjnymi w dziedzinie technologii, tworząc w ten sposób sojusz międzysektorowy. Jako partnerzy badawczy, w projekcie biorą udział naukowcy z Karlsruhe Institute of Technology (KIT), Uniwersytetu w Mannheim oraz Uniwersytetu Technicznego w Kaiserslautern-Landau (RPTU), a finansowanie projektu zostało zapewnione przez Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu Niemiec.

Flix, Daimler Buses i partnerzy badawczy stawiają sobie za cel pokonanie przeszkód technologicznych, które dotychczas uniemożliwiały wdrożenie elektrycznego napędu na długim dystansie. Największym wyzwaniem jest zadbanie o wysoką wydajność pojazdów na długich trasach przy jednoczesnym zachowaniu ich pojemności. W praktyce, oprócz zapewnienia odpowiedniego poziomu naładowania takiego pojazdu, równie istotną kwestią jest spełnianie standardów komfortu.

oprac. Emilia Derewienko

Więcej o pojazdach niskoemisyjnych piszemy tutaj: