{"vars":{{"pageTitle":"Awans w pracy? Niekoniecznie. Pracownicy stawiają na work-life balance, bo wolą być zdrowsi","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dyskryminacja-na-rynku-pracy","elastyczny-czas-pracy","hybrydowy-model-pracy","najnowsze","praca","pracodawcy","pracownicy","roznorodnosc","work-life-balance","zdrowie-psychiczne"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"24 czerwca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":715840}} }
300Gospodarka.pl

Awans w pracy? Niekoniecznie. Pracownicy stawiają na work-life balance, bo wolą być zdrowsi

Pracownicy cenią sobie równowagę pomiędzy pracą a resztą życia i elastyczne godziny pracy, wynika z raportu Talent Trends 2024, opracowanego przez firmę rekrutacyjną PageGroup. Dla 42 proc. ważniejsze jest dobre samopoczucie w pracy niż awans.

Najważniejszym aspektem, który wpływa na zadowolenie polskich pracowników, jest równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. Aż 45 proc. badanych wskazało, że work-life balance jest najistotniejszym elementem kultury organizacyjnej.

Dla 69 proc. respondentów elastyczne godziny pracy są kluczowe, a 68 proc. preferuje model hybrydowy, łączący pracę zdalną i stacjonarną. Co więcej, 39 proc. pracowników postrzega elastyczność jako decydujący czynnik przy wyborze miejsca pracy.

Dbałość o zdrowie psychiczne

Aż 42 proc. pracowników w Polsce odmówiłoby awansu, aby utrzymać dobre samopoczucie w pracy. Choć jest to jeden z najniższych odsetków w Europie (średnia europejska wynosi 57 proc.), pokazuje to rosnącą świadomość zdrowia psychicznego wśród pracowników, wskazują autorzy badania.

Tegoroczne badanie potwierdziło trend wzrostu świadomości kandydatów w obszarze zdrowia psychicznego i chęci zadbania o nie. Temat ten jest przedmiotem dyskusji w każdej szerokości geograficznej i Polska nie pozostaje wyjątkiem. W naszej ocenie przenikanie się życia zawodowego z życiem prywatnym i wzajemne oddziaływania między nimi nie przestanie interesować respondentów również w kolejnych latach – skomentował Kacper Grabowski z Michael Page, cytowany w komunikacie.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Po zmianach wywołanych pandemią COVID-19. powrót do biur w modelu hybrydowym zyskuje na popularności. Aktualnie 53 proc. ankietowanych pracuje w tym modelu, 30 proc. w pełni z biura, a 11 proc. zdalnie. Młodsze osoby, które dopiero zaczynają swoją karierę zawodową, szczególnie cenią sobie korzyści płynące z pracy w biurze, takie jak lepsze perspektywy rozwoju czy możliwość nauki od bardziej doświadczonych kolegów.

Różnorodność i walka z dyskryminacją

Diversity, equity, and inclusion (DE&I) – czyli różnorodność, równość i inkluzywność – to kwestie, które polskie firmy dopiero zaczynają wdrażać. Według raportu, jedynie 32 proc. pracowników czuje się autentycznym sobą w pracy, a tylko 14 proc. uważa swoje miejsce pracy za inkluzywne.

Problemy z uprzedzeniami w miejscu pracy są nadal powszechne – 16 proc. badanych doświadczyło stereotypowego traktowania, 15 proc. mikroagresji, a 12 proc. było marginalizowanych lub traktowanych niesprawiedliwie. Dyskryminacja najczęściej dotyczyła wieku (44 proc.), płci (24 proc.) oraz stanu cywilnego (19 proc.).

Zaledwie 33 proc. osób doświadczających dyskryminacji w Polsce decyduje się na zgłoszenie tego faktu. Firmy potrzebują więc stworzenia lepszych struktur wsparcia, aby każdy pracownik mógł zostać wysłuchany. Młodzi Polacy, szczególnie dwudziestolatkowie oraz kobiety to grupy zwykle bardziej zaangażowane w proces zmian, których głos warto wziąć pod uwagę w procesie tworzenia strategii DE&I – czytamy także w materiale.

Polecamy także: