{"vars":{{"pageTitle":"Awaria kolei w Niemczech: "przyczyną zakłóceń były działania z zewnątrz"","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["infrastruktura","kolej","najnowsze","niemcy","transport"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"11 października 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":367572}} }
300Gospodarka.pl

Awaria kolei w Niemczech: „przyczyną zakłóceń były działania z zewnątrz”

Sabotaż na kolei w Niemczech, to kolejny atak na infrastrukturę krytyczną: niecałe dwa tygodnie wcześniej ujawniono cztery uszkodzenia gazociągów Nord Stream na Morzu Bałtyckim. W obydwu przypadkach zakłada się działania dywersyjne, a sprawcy nadal pozostają nieznani – informuje we wtorek portal dziennika „Bild”.

– Przeciętych zostało co najmniej pięć kabli, biegnących w rejonie torów, wokół leżą zdjęte płyty chodnikowe – opisuje „Bild” miejsce przestępstwa w Herne (Nadrenia Północna-Westfalia).

To jedno z dwóch miejsc, gdzie w sobotę dokonano uszkodzeń infrastruktury kolejowej.

Z tego powodu na prawie trzy godziny zatrzymany został ruch kolejowy w dużej części północnych Niemiec. Dziesiątki tysięcy podróżnych utknęło na dworcach kolejowych, czekając godzinami w Bremie, Hamburgu, Dolnej Saksonii, Nadrenii Północnej-Westfalii i Szlezwiku-Holsztynie.

– Szybko okazało się, że przyczyną zakłóceń były działania z zewnątrz. Sabotaż! Do dziś nie udało się ustalić sprawcy – podkreśla „Bild”. Służby bezpieczeństwa z Nadrenii Północnej-Westfalii, które przejęły śledztwo od policji, potwierdziły w Herne „przestępstwo o podłożu politycznym”.

W sobotę sprawcy uderzyli w infrastrukturę kolejową równocześnie także w Berlinie-Hohenschoenhausen, tamtejsze służby współpracują ściśle z funkcjonariuszami z Nadrenii Północnej-Westfalii.

Senator ds. bezpieczeństwa Berlina Iris Spranger potwierdziła, że prokuratura i Federalny Urząd Kryminalny (BKA) kwalifikują to jako poważny przypadek działań sabotażowych. Uszkodzone kable światłowodowe Deutsche Bahn spowodowały, że przestał działać cyfrowy system komunikacji pociągów.

– Śledczy zakładają, że uszkodzeń dokonali profesjonaliści, posiadający znajomość systemów. To jedyne wyjaśnienie faktu, że kluczowe kable zostały celowo przecięte w dwóch różnych miejscach na terenie Niemiec – podkreśla „Bild”.

Jaka będzie maksymalna cena prądu dla firm, samorządów i gospodarstw domowych? Premier podał szczegóły