{"vars":{{"pageTitle":"Aż 75% Polaków zaniepokojona swoimi finansami. Miażdżąca większość nie wierzy w poprawę w kraju","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ankieta","badanie","finanse-osobiste","oszczednosci","pandemia"],"pagePostAuthor":"Daniel Rząsa","pagePostDate":"14 grudnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":231972}} }
300Gospodarka.pl

Aż 75% Polaków zaniepokojona swoimi finansami. Miażdżąca większość nie wierzy w poprawę w kraju

Wpływem pandemii koronawirusa na finanse zaniepokojonych jest 75% Polaków, wynika z polskiej edycji badania EY Future Consumer Index. W przeciągu czterech miesięcy ten odsetek wzrósł o 18 pkt proc.

Mijające miesiące pandemii mogłyby sugerować, że Polacy przeszli już z początkowej fazy zaskoczenia do dostosowania się do wymogów nowej rzeczywistości. Badanie EY Future Consumer Index wskazuje, że nie dotyczy to poczucia bezpieczeństwa finansowego – jest wręcz dokładnie odwrotnie. Sytuację należy wiązać z brakiem dokładnych perspektyw dotyczących końca pandemii, a co za tym idzie nieustanne trudności w długofalowym planowaniu domowych budżetów. Przekłada się to na rosnący pesymizm, co w konsekwencji utrwala zmiany w zachowaniach konsumentów” – powiedział partner, Dział Audytu, lider Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY Łukasz Wojciechowski, cytowany w komunikacie.

Sytuacja epidemiologiczna znacząco pogłębiła zaniepokojenie o stabilność finansową zdecydowanej większości Polaków, niezależnie od pokolenia. Różnica pomiędzy najbardziej niepewną grupą (Baby Boomers – 80 proc.), a najmniej (Generacja Z – 68 proc.) wyniosła 12 pkt proc.

Polska znacząco odbiega od średnich światowych, gdzie młodsze pokolenia wykazują większe zaniepokojenie, a starsze – mniejsze (np. Baby Boomers – 80 proc. wobec 64 proc., a Gen Z – 68 proc. wobec 86 proc.). Może to z jednej strony wynikać z niższego poziomu zamożności nad Wisłą, a jednocześnie dłuższego okresu mieszkania pod jednym dachem przez młode pokolenie Polaków z rodzicami niż ma to miejsce np. w Europie Zachodniej.

Niezależnie od wieku Polacy wyrażają sceptycyzm związany z poprawą sytuacji ekonomicznej kraju w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Największymi optymistami są osoby najstarsze, jednak nawet w ich przypadku odsetek wynosi 35 proc.

Badanie EY Future Consumer Index wykazało, że o ile najbardziej zaawansowani wiekowo Polacy lepiej oceniają perspektywy poprawy sytuacji gospodarczej kraju niż ich własnej (Silent Generation – 35 proc. wobec 18 proc.), to młodsze osoby postrzegają sytuację dokładnie odwrotnie. 29 proc. przedstawicieli Generacji Z wierzy w pozytywną zmianę sytuacji finansów publicznych, a 56 proc. – ich własnych, podkreślono.

Polacy niezmiennie postrzegają cenę za najważniejsze kryterium przy dokonywaniu decyzji zakupowych. Na ten czynnik wskazało 56 proc. ankietowanych – w porównaniu do poprzedniej edycji badania to spadek o 3 pkt proc. Nasi rodacy również cały czas bardzo mocno skupiają się na zachowaniu odpowiedniego stosunku jakości do ceny, co podkreśliło 57 proc. badanych (poprzednio 53 proc.)” – czytamy dalej.

Czwarta polska edycja badania „EY Future Consumer Index” przygotowana przez EY Polska przeprowadzona została w dniach od 29 września do 6 października 2021 roku na grupie 1001 osób w wieku 18-65 lat.

Dobrze zorganizowane demokracje najlepiej walczą z pandemią. Polska na samym dole rankingu