{"vars":{{"pageTitle":"Badanie: Epidemia odtwarza lokalne więzi. 80% Polaków chętniej niż rok temu robi zakupy w najbliższej okolicy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["live","news"],"pageAttributes":["dane","epidemia","handel","handel-detaliczny","koronawirus","mastercard","polska"],"pagePostAuthor":"Jacek Rosa","pagePostDate":"5 października 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":63993}} }
300Gospodarka.pl

Badanie: Epidemia odtwarza lokalne więzi. 80% Polaków chętniej niż rok temu robi zakupy w najbliższej okolicy

80 proc. polskich konsumentów chętniej niż rok temu robi zakupy w swojej najbliższej okolicy, wynika z badania opublikowanego przez Mastercard.

Zgodnie z wynikami przeprowadzonej przez firmę ankiety obecnie już 82 proc. Polaków przyznaje, że woli kupować u przedsiębiorców, których zna, a 77 proc. przyznaje, że ufa poradom lokalnych sprzedawców.

Ponadto od czasu wiosennego zamrożenia gospodarki na znaczeniu zyskały więzi z lokalną społecznością. Dziś 64 proc. Polaków chętniej mówi sąsiadom „dzień dobry”, 51 proc. odbiera od kuriera przesyłki dla sąsiadów, 16 proc. ma zapasowe klucze do domu sąsiada i tyle samo należy do grupy sąsiedzkiej w serwisie społecznościowym WhatsApp.

Niemal dwie trzecie (66 proc.) polskich ankietowanych przyznaje, że po wybuchu pandemii Covid-19 na nowo odkryło zalety okolicznych sklepów, głównie ze względu na bliższą lokalizację, ważną przy ograniczeniach w przemieszczaniu się (52 proc.), oraz na mniejsze kolejki niż w dużych supermarketach (45 proc.).

Dodatkowo niemal połowa ankietowanych (47 proc.) mówi, że przyczyną ich większych wydatków u sprzedawców z sąsiedztwa jest chęć pomocy miejscowemu biznesowi w wyjściu z kryzysu. Inne często podawane powody to wygoda (55 proc.), zaufanie do porad osób ze swojej społeczności (33 proc.), odnowienie relacji z okolicznymi sprzedawcami (32 proc.) czy lepsza jakość produktów i usług (24 proc.).

Badanie: znaczna większość Polaków uważa, że oszukiwanie wierzycieli jest akceptowalne