{"vars":{{"pageTitle":"Polacy o funduszach inwestycyjnych wiedzą bardzo mało albo wcale","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["aktywa","badanie","finanse","finanse-osobiste","fundusze-inwestycyjne","inwestycje","izfia","lokaty","obligacje","oszczedzanie","spoleczenstwo"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"9 września 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"09","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":186917}} }
300Gospodarka.pl

Polacy o funduszach inwestycyjnych wiedzą bardzo mało albo wcale

Niewiele więcej niż połowa inwestujących Polaków wie o istnieniu funduszy inwestycyjnych, wskazują wyniki badania. Jeśli chodzi o to, co o nich wiemy, także nie jest najlepiej.

Wysoki lub bardzo wysoki poziom wiedzy na temat funduszy inwestycyjnych deklaruje mniej niż co dziesiąty Polak. Ponad połowa przyznaje, że ich poziom wiedzy jest niski albo bardzo niski. Tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA).

Fundusze inwestycje to terra incognita

O funduszach inwestycyjnych słyszała mniej niż połowa Polaków (44 proc.). Znajomość tej formy inwestowania pieniędzy nie jest powszechna „nawet wśród osób, które inwestują wolne środki” – podaje IZFiA.

Jeśli już badani wiedzieli o istnieniu takiej formy inwestowania, to nie byli w stanie miarodajnie określić swojego poziomu wiedzy.

Jako formę inwestowania, badani wymieniali przede wszystkich lokaty. Wskazało na nie trzy czwarte respondentów. Kolejne wyniki to zakup nieruchomości (56 proc.), akcje (53 proc.) i obligacje (49 proc.).

„U podstaw niskiego poziomu wiedzy o funduszach inwestycyjnych leży ogólny niski poziom wiedzy ekonomicznej oraz duży dystans emocjonalny to tego tematu” – wskazuje Izba na podstawie przeprowadzonego badania jakościowego. „Panuje przekonanie, że fundusze inwestycyjne to opcja dla firm lub osób z dużym kapitałem”.

Wnioski z badań

Badanie łączyło elementy ilościowe (ankieta internetowa typu CAWI) i jakościowe (auto-etnografia). Zrealizował je Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia w maju 2021 roku. Badano Polaków w wieku 18-65, grupę reprezentatywną dla ludności Polski ze względu na wiek, płeć, poziom wykształcenia i region kraju, o minimum średnim dochodzie na głowę w gospodarstwie domowym, i minimum średnim wykształceniu.

Najważniejszym wnioskiem płynącym z badań jest konieczność zwiększania wiedzy ekonomicznej społeczeństwa. „Wiedza finansowa, znajomość i umiejętność korzystania z wielu dostępnych opcji docelowo prowadzi do poprawy poziomu życia, a z czasem kształtuje poczucie dobrobytu całego społeczeństwa” – powiedziała prezes IZFiA Małgorzata Rusewicz.

Czytaj też: