{"vars":{{"pageTitle":"Polacy ufają bankowości mobilnej. Tak bardzo, że zapominają o ochronie swoich danych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["badanie","banki","bankowosc","bankowosc-mobilna","cyberbezpieczenstwo","finanse","finanse-osobiste","internet"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"11 sierpnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":174226}} }
300Gospodarka.pl

Polacy ufają bankowości mobilnej. Tak bardzo, że zapominają o ochronie swoich danych

W ciągu ostatniego roku koronawirus utrwalił trend korzystania z różnego rodzaju usług w formie elektronicznej. Z najnowszego badania wynika, że Polacy czują się bezpiecznie, korzystając z tego typu usług, zwłaszcza w przypadku bankowości.

Główną kategorią spraw, którą wolimy załatwiać online niż stacjonarnie, są wizyty w banku i sprawy urzędowe. W badaniu „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2021” wskazało tak 68 proc. ankietowanych.

Banki są uznawane za lidera w obszarze bezpieczeństwa w sieci. Wskazało tak 54 proc. badanych, a aż 86 proc. odpowiedziało, że czuje się bezpiecznie, korzystając z bankowości elektronicznej.

„Polacy wciąż wyraźnie ufają bankom w obszarze cyberbezpieczeństwa, choć odsetek wskazań zmalał rok do roku  z 61 proc. do 54 procent” – podają autorzy badania.

Nie chcemy płacić za dodatkowe bezpieczeństwo

Badanie przeprowadzone na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Związku Banków Polskich poruszyło także kwestię tego, czy Polacy są skłonni dopłacać za bezpieczeństwo usług mobilnych. Na pytanie, czy akceptują dodatkowe koszty w zamian za wyższy poziom zabezpieczeń internetowego konta bankowego lub bankowej aplikacji mobilnej, 39 proc. zadeklarowało, że dopuszcza taką możliwość. Jednak kwota ta nie może przekraczać kilku złotych miesięcznie.

Liczba osób skłonnych dopłacić za taką usługę spadła o 6 punktów procentowych w stosunku do 2020 roku, wskazują autorzy badania. Z kolei „zdecydowanie nie” na to pytanie odpowiedziało 40 proc. ankietowanych. Jest to więc wzrost o dokładnie 6 punktów procentowych względem badania z 2020 roku.

Ile odpowiedzialności spoczywa na klientach?

Jak podkreślają pomysłodawcy badania, odpowiedzialność za bezpieczeństwo usług finansowych spoczywa jednak nie tylko na bankach (jak uważa 74 proc. Polaków). W dużej mierze to rola odpowiedzialnych zachowań klientów bankowości mobilnej.

W związku z tym, niepokoi ich fakt, że jedynie niecała jedna trzecia  użytkowników bankowości elektronicznej „czuje się współodpowiedzialna za bezpieczeństwo transakcji dokonywanych w sieci”. Ponad 15 proc. ankietowanych zadeklarowało, że często stosuje te same hasła do różnych kont, a aż 9 proc. konsumentów nie używa żadnych metod ochrony.

Ponadto, co piąty Polak nie korzysta z żadnych typowych zabezpieczeń dostępu do swojego smartfona. Jednak większość badanych używa jednej z dwóch popularnych metod: 38 proc. wykorzystuje do tego kod PIN, a 32 proc. odcisk palca.

Wiemy, co nam zagraża

Wyższe są jednak wyniki, jeśli chodzi o wiedzę na temat potencjalnych zagrożeń. 72 proc. pytanych odpowiedziało, że nie otwiera załączników i nie klika w linki od nieznanych nadawców. Prawie dwie trzecie z nas nie przechowuje danych logowania do bankowości w portfelu lub smartfonie.

Dodatkowo nieco ponad połowa nie podaje swoich danych wrażliwych w mediach społecznościowych i na forach internetowych (56 proc.) oraz zwraca uwagę na symbol kłódki przed adresem strony internetowej banku (53 proc.), co świadczy o poziomie zabezpieczeń.

Badanie „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2021” przeprowadził Instytut Badań Pollster w lipcu 2021 roku na próbie 1010 osób, metodą wywiadu wspomaganego komputerowo (CAWI). Wyniki opublikowały Warszawski Instytut Bankowości i Związek Banków Polskich. To organizacje branżowe zajmujące się m. in. wymianą informacji, dobrych praktyk i podnoszeniem kwalifikacji w sektorze bankowości