Prawie co trzeci badany (29 proc.) obawia się problemów finansowych w związku ze wzrostem cen, podał Bank Millennium, powołując się na zlecone przez niego badania.
Niemal co drugi Polak (49 proc.) przyznaje, że obecna sytuacja gospodarcza skłania go do uważnego śledzenia cen w sklepach oraz wybierania tańszych produktów. 40 proc. ankietowanych przyznaje, że uszczupliły się ich oszczędności, głównie przez wzrost cen, wynika z badania „Oszczędzanie w obliczu wysokiej inflacji”, przeprowadzonego dla Banku Millennium
Jak wynika z badania, 72 proc. ocenia swoją sytuację finansową jako mało komfortową. Chociaż 43 proc. gospodarstw domowych wystarcza „do pierwszego”, to każdy poważniejszy zakup wymaga z ich strony oszczędzania przez pewien czas. 24 proc. deklaruje, że żyje skromnie i bardzo oszczędnie gospodaruje pieniędzmi. 25 proc. ocenia, że żyje mu się dobrze, a pieniędzy starcza mu na wszystkie potrzeby i to bez konieczności nadmiernego oszczędzania.
40 proc. uczestników badania, którzy mają oszczędności, wskazuje, że od początku roku ich zasoby finansowe zmalały. 66 proc. osób z tej grupy przyznaje, że to rezultat rosnących cen m.in. żywności i opłat.
– Wyniki badania potwierdzają, że inflacja ma negatywny wpływ na budżety gospodarstw domowych i zmusza konsumentów do zmiany nawyków zakupowych (wybór tańszych produktów, rezygnacja z zakupów dóbr i usług, które nie są niezbędne). Konsekwencją wysokiej inflacji, której towarzyszy wzrost stóp procentowych będzie wyraźne wyhamowanie konsumpcji prywatnej, a w ślad za tym wzrostu gospodarczego – stwierdził główny ekonomista Banku Millennium Grzegorz Maliszewski.
Dziewięciu na dziesięciu ankietowanych zakłada, że ceny będą dalej rosnąć. 36 proc. uważa, że tempo inflacji utrzyma się na takim samym poziomie, na jakim jest obecnie, zaś 31 proc. osób twierdzi, że ceny będą rosnąć nieco wolniej. Jedynie 6 proc. osób wierzy, że szczyt inflacji został osiągnięty, z kolei prognozujący spadek cen stanowią zaledwie 3 proc. ankietowanych, czytamy w badaniu.
Badanie przeprowadzone dla Banku Millennium na panelu Ariadna w lipcu 2022 roku. Millennium jest ogólnopolskim, uniwersalnym bankiem, działającym pod tą marką od 2003 roku.
Polacy pod kreską. Co czwarty z nas nie ma żadnych oszczędności