{"vars":{{"pageTitle":"Banki zniechęcają klientów do korzystania wakacji kredytowych. UOKiK postawił zarzuty","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bank-bnp-paribas","bank-pocztowy","bankowosc","finanse","getin-noble-bank","najnowsze","tomasz-chrostny","uokik","wakacje-kredytowe"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"14 października 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":369473}} }
300Gospodarka.pl

Banki zniechęcają klientów do korzystania wakacji kredytowych. UOKiK postawił zarzuty

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierają pojedyncze sygnały o tym, że konsumenci w oddziałach banku bywają zniechęcani do korzystania z wakacji kredytowych – mówił w piątek prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Skarżą się też na utrudnienia w nadpłacie kredytu – dodał.

Klienci banków mogą od 29 lipca br. składać wnioski o wakacje kredytowe, czyli możliwość zawieszenia spłaty raty kredytu hipotecznego przez maksymalnie osiem miesięcy w tym i przyszłym roku.

Prezes UOKiK został zapytany w piątek w Programie 3 Polskiego Radia o to, na co skarżyli się klienci banków w sprawie wakacji kredytowych.

– Klienci banków skarżyli się na to, co widzieli i słyszeli ze strony banków, z artykułów, stron internetowych, a co wprowadzało ich w błąd. Mam na myśli przede wszystkim informacje dotyczące zasad wnioskowania (o wakacje kredytowe – PAP) i potencjalnie negatywnego wpływu dla oceny zdolności kredytowej, problemy związane z ewentualną nadpłatą, ale też właśnie te informacje zniechęcające do tego, żeby z wakacji kredytowych skorzystać – powiedział Chróstny.

Banki z zarzutami naruszenia praw konsumenta

Przypomniał, że w przypadku wakacji kredytowych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił trzem bankom zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Chodzi o BNP Paribas, Getin Noble Bank i Bank Pocztowy. Według UOKiK uniemożliwiały one wystąpienia o wakacje kredytowe na wszystkie okresy za pomocą jednego wniosku.

– Daliśmy bankom czas, wyraźnie wskazaliśmy czego oczekujemy – zgodności z przepisami prawa i traktowania konsumentów fair. I te trzy banki, które usłyszały od nas zarzuty: BNP Paribas, Bank Pocztowy i Getin Noble Bank – to są banki, które uniemożliwiały wnioskowanie konsumentów skorzystania z wakacji kredytowych w oparciu o jeden wniosek – powiedział.

Jak dodał, zgodnie z ustawą na jednym wniosku powinno się móc wskazać taką liczbę okresów zawieszenia spłat rat kredytów, jakie konsument chce.

– Natomiast część banków wyszło z założenia, że jeden wniosek to jedna rata. Wiadomo, że ktoś zapomni. Stąd m.in. te działania po stronie banków, aby potencjalnie ograniczyć grupę osób zainteresowanych – wskazał Chróstny.

Szef UOKiK przekazał, że klienci nadal mają problemy z wakacjami kredytowymi, ale – jak zaznaczył – są one już nieco inne, „ponieważ wyprostowaliśmy kwestię wniosków, wyprostowaliśmy kwestię informacji, które były m.in. na stronach”.

– Choć dalej docierają do nas pojedyncze sygnały o tym, że w okienku, bezpośrednio w oddziałach konsumenci potrafią być zniechęcani do korzystania z wakacji kredytowych – przyznał.

Jak dodał, kredytobiorcy skarżą się m.in. na to, że mają utrudniane możliwości nadpłaty kredytu, a także, że po skorzystaniu z wakacji kredytowych nie zawsze widzą aktualne harmonogramy dotyczące spłaty kredytu i nie wiedzą, w jakiej wysokości powinni spłacać swój kredyt. „Tutaj pracujemy z bankami i zachęcamy do tego, żeby jak najszybciej te problemy technologiczne rozwiązały, aby konsument dysponował tą ważną informacją” – tłumaczył Chróstny.

Podkreślił, że „to niekwestionowane prawo konsumenta do tego, że może nadpłacić kredyt”.

– Zachęcamy konsumentów do tego, żeby, jeżeli korzystają z wakacji kredytowych, to (…) środki, które w ten sposób odłożą, przeznaczyli na nadpłatę. Dzięki temu możemy bardzo dużo zaoszczędzić na odsetkach – wskazał prezes UOKiK.

Zgodnie z zasadami dotyczącymi wakacji kredytowych, spłatę kredytu można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale 2022 r. oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 r. Dotyczy to osób, które zaciągnęły kredyt w złotych na własny cel mieszkaniowy.

Santander Bank Polska naruszył interesy konsumentów. UOKiK postawił zarzuty