Wśród polskich firm, które planują dalszy rozwój ekspansji zagranicznej, 58 proc. ocenia, że kapitał ludzki jest kluczowy, wynika z badania firmy doradczej EY.
Według badania 86 proc. rodzimych przedsiębiorstw obecnych na rynkach zagranicznych planuje dalszą ekspansję. Ekspansja miałaby dotyczyć zarówno nowych regionów, jak i krajów, gdzie firmy są już obecne.
– W tym procesie kluczową rolę ogrywają kwestie ludzkie. Aż 84 proc. organizacji analizując możliwe kierunki rozwojowe bierze pod uwagę sytuację na rynku pracy. Dla 58 proc. kluczową zaletą rozwojową płynącą z ekspansji w zakresie kapitału ludzkiego jest wysoka jakość pracowników w Polsce pozwalająca eksportować produkty i usługi, a dla 52 proc. jest nim dostęp do międzynarodowego rynku pracowników dzięki pracy zdalnej – czytamy w opracowaniu EY.
Wchodząc na nowe rynki, firmy najczęściej skupiały się na szkoleniach (47 proc.), zakupie sprzętu (45 proc.) i infrastrukturze IT (43 proc.). Środki w większości pochodziły z zysków (49 proc.), w 44 proc. organizacji bazowano na istniejących zasobach.
Wśród polskich firm eksportowych 47 proc. z nich planuje ekspansję na nowych rynkach, a 43 proc. – na tych gdzie są już obecni.
Rynek pracy jest kluczowy
– Jednym z kluczowych, poddawanych analizie, obszarów jest sytuacja na rynku pracy. Jedynie 13 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że nie ma ona wpływu na obrany kierunek ekspansji międzynarodowej. Dla porównania – znacząco oddziałuje on na proces decyzyjny w 37 proc. firm, a w niewielkim stopniu – w 47 proc. – czytamy dalej.
Partner EY Polska i lider zespołu People Consulting Artur Miernik ocenił, że w ekspansji zagranicznej dostęp do kapitału, technologii wszystkie podmioty mają podobny dostęp, a to, co stanowi różnicę – to ludzie.
– Dostępność talentów często definiuje skalę oraz kierunek ekspansji. Sami pracownicy, ich kompetencje, stopień zaangażowania odgrywa przynajmniej równie ważną rolę jak produkt lub usługa oferowane przez konkretne przedsiębiorstwo – powiedział Miernik, cytowany w komunikacie.
Jakich kompetencji szukają firmy?
Badania wykazały, że w zakresie kapitału ludzkiego w procesie ekspansji zagranicznej kluczowe pozostają kompetencje menedżerskie (51 proc.), wyprzedzając kwestie językowe (50 proc.), wiedzę na temat konkretnej dziedziny biznesowej (46 proc.) oraz aspekty cyfrowe (43 proc.).
– Nie powinno to dziwić, gdyż poza obszarem regulacyjnym związanym z prawem pracy (32 proc.), w obszarze wyzwań firmy najczęściej wskazywały różnice kulturowe mogące prowadzić do wzajemnego niezrozumienia (26 proc.). Jasno wskazuje to, jak ważne w procesie wejścia przedsiębiorstwa na zagraniczne rynki jest nie tylko zrozumienie lokalnej specyfiki, ale również zarządzanie różnymi oczekiwaniami pracowników – czytamy w raporcie EY.
– W budżetach i planach aspekt ludzki zajmuje niższe miejsce na liście priorytetów. Niesłusznie. To właśnie wiedza i kompetencje pracowników, zarówno merytoryczne jak menedżerskie, często stanowią barierę pomiędzy sukcesem a porażką procesu wejścia firmy na zagraniczne rynki. Zrozumienie specyfiki rynku pracy, dostępnej puli talentów i innej kultury pracy oraz umiejętność odpowiedniej adaptacji jest równie ważna jak znajomość aspektów prawnych lub podatkowych obowiązujących w danym regionie – podsumowuje starsza menedżerka w zespole People consulting Wioletta Marciniak-Mierzwa.
Badanie „Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej” zostało zrealizowane na zlecenie EY Polska przez CubeResearch w czwartym kwartale 2023 roku na grupie 314 średnich i dużych firm prowadzących aktywną ekspansję na rynkach zagranicznych.