{"vars":{{"pageTitle":"Bez dobrych pracowników nie ma ekspansji. Polskie firmy mówią, co jest kluczowe dla ich rozwoju","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ey","kapital-ludzki","najnowsze","praca","przedsiebiorstwa","rynek-pracy"],"pagePostAuthor":"Marek Chądzyński","pagePostDate":"3 września 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":724089}} }
300Gospodarka.pl

Bez dobrych pracowników nie ma ekspansji. Polskie firmy mówią, co jest kluczowe dla ich rozwoju

Wśród polskich firm, które planują dalszy rozwój ekspansji zagranicznej, 58 proc. ocenia, że kapitał ludzki jest kluczowy, wynika z badania firmy doradczej EY.

Według badania 86 proc. rodzimych przedsiębiorstw obecnych na rynkach zagranicznych planuje dalszą ekspansję. Ekspansja miałaby dotyczyć zarówno nowych regionów, jak i krajów, gdzie firmy są już obecne.

W tym procesie kluczową rolę ogrywają kwestie ludzkie. Aż 84 proc. organizacji analizując możliwe kierunki rozwojowe bierze pod uwagę sytuację na rynku pracy. Dla 58 proc. kluczową zaletą rozwojową płynącą z ekspansji w zakresie kapitału ludzkiego jest wysoka jakość pracowników w Polsce pozwalająca eksportować produkty i usługi, a dla 52 proc. jest nim dostęp do międzynarodowego rynku pracowników dzięki pracy zdalnej – czytamy w opracowaniu EY.

Wchodząc na nowe rynki, firmy najczęściej skupiały się na szkoleniach (47 proc.), zakupie sprzętu (45 proc.) i infrastrukturze IT (43 proc.). Środki w większości pochodziły z zysków (49 proc.), w 44 proc. organizacji bazowano na istniejących zasobach.

Wśród polskich firm eksportowych 47 proc. z nich planuje ekspansję na nowych rynkach, a 43 proc. – na tych gdzie są już obecni.

Rynek pracy jest kluczowy

Jednym z kluczowych, poddawanych analizie, obszarów jest sytuacja na rynku pracy. Jedynie 13 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że nie ma ona wpływu na obrany kierunek ekspansji międzynarodowej. Dla porównania – znacząco oddziałuje on na proces decyzyjny w 37 proc. firm, a w niewielkim stopniu – w 47 proc. – czytamy dalej.

Partner EY Polska i lider zespołu People Consulting Artur Miernik ocenił, że w ekspansji zagranicznej dostęp do kapitału, technologii wszystkie podmioty mają podobny dostęp, a to, co stanowi różnicę – to ludzie.

Dostępność talentów często definiuje skalę oraz kierunek ekspansji. Sami pracownicy, ich kompetencje, stopień zaangażowania odgrywa przynajmniej równie ważną rolę jak produkt lub usługa oferowane przez konkretne przedsiębiorstwo – powiedział Miernik, cytowany w komunikacie.

Jakich kompetencji szukają firmy?

Badania wykazały, że w zakresie kapitału ludzkiego w procesie ekspansji zagranicznej kluczowe pozostają kompetencje menedżerskie (51 proc.), wyprzedzając kwestie językowe (50 proc.), wiedzę na temat konkretnej dziedziny biznesowej (46 proc.) oraz aspekty cyfrowe (43 proc.).

Nie powinno to dziwić, gdyż poza obszarem regulacyjnym związanym z prawem pracy (32 proc.), w obszarze wyzwań firmy najczęściej wskazywały różnice kulturowe mogące prowadzić do wzajemnego niezrozumienia (26 proc.). Jasno wskazuje to, jak ważne w procesie wejścia przedsiębiorstwa na zagraniczne rynki jest nie tylko zrozumienie lokalnej specyfiki, ale również zarządzanie różnymi oczekiwaniami pracowników – czytamy w raporcie EY.

W budżetach i planach aspekt ludzki zajmuje niższe miejsce na liście priorytetów. Niesłusznie. To właśnie wiedza i kompetencje pracowników, zarówno merytoryczne jak menedżerskie, często stanowią barierę pomiędzy sukcesem a porażką procesu wejścia firmy na zagraniczne rynki. Zrozumienie specyfiki rynku pracy, dostępnej puli talentów i innej kultury pracy oraz umiejętność odpowiedniej adaptacji jest równie ważna jak znajomość aspektów prawnych lub podatkowych obowiązujących w danym regionie – podsumowuje starsza menedżerka w zespole People consulting Wioletta Marciniak-Mierzwa.

Badanie „Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej” zostało zrealizowane na zlecenie EY Polska przez CubeResearch w czwartym kwartale 2023 roku na grupie 314 średnich i dużych firm prowadzących aktywną ekspansję na rynkach zagranicznych.