{"vars":{{"pageTitle":"Biedronka dostała 115 mln zł kary za wprowadzanie klientów w błąd","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["biedronka","handel","jeronimo-martins","konsumpcja","sklepy","tomasz-chrostny","uokik"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"10 sierpnia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"10","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":59948}} }
300Gospodarka.pl

Biedronka dostała 115 mln zł kary za wprowadzanie klientów w błąd

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny nałożył na właściciela sieci Biedronka – spółkę Jeronimo Martins Polska – karę w wysokości 115 milionów złotych.

Powodem sankcji ze strony urzędu była praktyka stosowana w sklepach Biedronka polegająca na tym, że cena w kasie okazywała się wyższa niż umieszczona na półce.

„Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały liczne skargi konsumentów oraz informacje z Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej dotyczące nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka. Setki sygnałów dotyczyły wyższych cen w kasie, niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze. Z ustaleń Urzędu wynika, że praktyka trwa co najmniej od 2016 roku” – podał w komunikacie Urząd.

„Cena jest jednym z najważniejszych kryteriów jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów. Niedopuszczalne jest wprowadzanie konsumentów w błąd co do właściwej ceny towarów. W przypadku Biedronki klienci przez długi czas płacili najczęściej więcej niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli nawet tego świadomość – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kontrole Inspekcji Handlowej wykazały, że w sklepach Biedronka średnio aż 14 proc. towarów nie miało informacji o cenie. Różnice w cenie jednego produktu mogły wynieść nawet kilka złotych.

„Biorąc pod uwagę, że praktyka trwała kilka lat, to konsumenci mogli ponieść przez nią dotkliwe straty, a właściciel sieci Biedronka bezpodstawnie wzbogacił się ich kosztem” – argumentuje UOKiK.

Czytaj także:

Dlaczego nałożyliśmy wielomilionowe kary na Idea Bank – wywiad z Tomaszem Chróstnym, prezesem UOKiK