Aż 80 proc. produktów i ich plastikowych opakowań, zakupionych z okazji Black Friday, trafia na wysypisko śmieci, choć część poddaje się niskiej jakości recyklingowi. Dlatego zakupowemu szaleństwu przeciwstawia się Green Friday, promujący alternatywne, odpowiedzialne nawyki konsumenckie.
Aż 60 proc. konsumentów żałuje zakupu przecenionych w Black Friday produktów. Co więcej, obchody tego święta generują ogromną ilość emisji ze względu na cały, bardzo szybki proces logistyczny. W czwarty piątek listopada tylko na brytyjskich drogach pojawia się 82 tys. samochodów dostawczych i ciężarówek, aby dostarczyć zakupy setek tysięcy konsumentów. W 2021 r. szał przecen i promocji wygenerował w Wielkiej Brytanii 380 tys. ton CO2 – to tyle, ile waży 100 tys. słoni.
Green Friday w służbie środowisku
Dlatego w 2015 roku pojawia się Green Friday, przebiegający równolegle do Black Friday. Przekaz? Kupuj świadomie i w sposób zrównoważony. Głównym celem jest budowanie świadomości na temat skutków negatywnych zwyczajów zakupowych społeczeństwa. Zachęca też do podejmowania etycznych i uważnych decyzji.
Tę inicjatywę wspierają m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej, którzy są zdania, że bardzo ważne jest pogodzenie zaspokajania potrzeb konsumentów i poszanowanie środowiska.
Konsumenci rzeczywiście zmieniają swoje nastawienie, co zmierzyła firma Wunderman Thompson. W tym roku 30 proc. konsumentów zdecydowało się ponownie przemyśleć swoje dotychczasowe nawyki zakupowe związane z Black Friday. Właśnie ze względu na kwestie ochrony środowiska.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Jakie są alternatywy?
Można kupić produkt z drugiej ręki. Albo zaangażować się w proekologiczne alternatywy, jak np. Game4Planet. To program społeczno-edukacyjny oparty na promowaniu idei gospodarki obiegu zamkniętego.
Ma on zmienić podejście do mody i edukować konsumentów, a także znajdować i wdrażać innowacyjne rozwiązania w dziedzinie recyklingu. W ramach Game4Planet konsumenci mogą nienoszone rzeczy przynosić do niemal 100 punktów w całej Polsce. Ubrania dostaną drugie i kolejne życie, a tekstylia nie trafią od razu na śmietnik – a to właśnie ubrania są najczęściej kupowane podczas listopadowych wyprzedaży.
– W Polsce zaledwie 6 proc. rynku tekstylnego jest zagospodarowane, co oznacza, że szansę na ponowne wykorzystanie bezpowrotnie tracą setki tysięcy ton ubrań. Realizując program Game4Planet chcemy to zmienić – stwierdza Sylwester Beekhoven, menadżer biznesowy w Game4Planet.
Green Friday daje możliwość zmniejszenia wpływu na środowisko poprzez zakupy w sposób zrównoważony, zaangażowanie się w ekologiczne inicjatywy czy po prostu – całkowitą rezygnację z uczestnictwa w Black Friday.
Czytaj także:
- Efekt podczepienia, zachowania stadne i FOMO. Psychologia w służbie Black Friday
- Nie daj się zaskoczyć na Black Friday. Eksperci radzą, na co zwrócić uwagę
- Polacy chętnie korzystają z Black Friday. Przebijamy tym nawet Stany Zjednoczone
- Plastikowe butelki się „zazieleniły”? Nie, to greenwashing. Ta praktyka ma się skończyć