{"vars":{{"pageTitle":"BLIK podbija Słowację i Rumunię. W kolejce czekają następne kraje","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["blik","najnowsze","platnosci-bezgotowkowe","polski-system-platnosci","psp"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"13 lutego 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":675585}} }
300Gospodarka.pl

BLIK podbija Słowację i Rumunię. W kolejce czekają następne kraje

Słowacka spółka Polskiego Standardu Płatności (PSP) – BLIK SK – zacznie działalność transakcyjną na Słowacji w najbliższych tygodniach. Natomiast rumuńska BLIK Romania czeka na koniec procesu regulacyjnego, poinformował prezes PSP Dariusz Mazurkiewicz. Nie wykluczył rozszerzenia działalności na kolejne kraje.

Na Słowacji czekamy już tylko na implementacje ze strony banków – powiedział Mazurkiewicz podczas konferencji prasowej. Dodał, że w przypadku rumuńskiej spółki wciąż trwają rozmowy z regulatorami.

Na Słowacji prace wdrożeniowe prowadzą obecnie dwa banki należące do grup finansowych Raiffeisen oraz Intesa, które mają ok. 40-50 proc. słowackiego rynku. Zdaniem Mazurkiewicza implementacja platformy BLIK w bankach należących do ogólnoeuropejskich grup finansowych może ułatwić wyjście na kolejne rynki europejskie.


Czytaj także: Polacy są coraz lepsi w zakupach online. Płacą Blikiem i chcą być bezpieczni w sieci


Następnym krokiem będzie udostępnienie BLIK-a w Czechach. Nastąpi to najprawdopodobniej przez słowacką spółkę ze względu na silne więzy gospodarcze obu krajów.

Jesteśmy pewni, że stamtąd [ze Słowacji] wejście [do Czech] będzie łatwiejsze, bardziej pragmatyczne, aniżeli z Polski – powiedział Mazurkiewicz. – Nasza aktywność jest daleko szersza aniżeli te dwa rynki. Nasza ambicja działania docelowo w strefie euro jest absolutnie aktualna – dodał.

Liczba transakcji BLIK-iem wzrosła o 43 proc.

Polski Standard Płatności odnotował też wzrost liczby transakcji BLIK-iem we wszystkich kanałach – łącznie do 1,8 mld w 2023 roku, co oznacza wzrost o 43 proc. r/r. Na koniec roku z systemu płatności mobilnych aktywnie korzystało 15,8 mln osób (wobec 12,9 mln rok wcześniej).

BLIK stał się integralną częścią życia wielu Polaków, upraszczając ich codzienność i sprawiając, że rozliczenia przebiegają sprawnie i intuicyjnie. Znajduje to odzwierciedlenie w liczbach – od momentu wprowadzenia systemu za jego pośrednictwem przeprowadzono ponad 4,5 mld transakcji, z czego blisko 40 proc. przypadło na ubiegły rok. Co więcej, na koniec roku z usług BLIK-a korzystało 15,8 mln aktywnych użytkowników. Tylko w czwartym kwartale to grono poszerzyło się o milion nowych osób – mówi prezes PSP.

W ubiegłym roku nieco ponad połowę wszystkich transakcji BLIK-iem stanowiły płatności w e-commerce. Użytkownicy zapłacili nim w sklepach internetowych 921 mln razy, czyli o 29 proc. więcej niż w 2022 r. Wartość transakcji online osiągnęła w ubiegłym roku poziom 125,6 mld zł wobec 89,2 mld rok wcześniej.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


W ostatnim roku rosła także liczba przelewów na numer telefonu BLIK – o 71 proc. r/r do 415,4 mln transakcji. Płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną czwartą wszystkich operacji BLIK-iem. Ich wartość w 2023 r. osiągnęła poziom 57,4 mld zł (o 93 proc. więcej r/r), natomiast średnia kwota przelewu na telefon BLIK to 145 zł. W tradycyjnych terminalach płatniczych zapłacono BLIK-iem 364,2 mln razy w 2023 r. z czego blisko 131 mln stanowiły płatności zbliżeniowe.

PSP podsumował również 9 lat działalność BLIK. Od 2015 r. do końca 2023 r. w systemie zarejestrowano blisko 4,5 mld transakcji o wartości 614,4 mld zł. W tym odpowiednio 2,7 mld operacji zrealizowano w e-commerce, 746 mln na terminalach płatniczych, jednocześnie zlecono 842 mln natychmiastowych przelewów na telefon i 225 mln razy wpłacono lub wypłacono gotówkę z bankomatu.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.

Czytaj także: