{"vars":{{"pageTitle":"Blokada transportu kolejowego z Ukrainy do Polski. PKP: Wycofajcie się z zakazów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kolej","koleje-ukrainskie","pkp","pkp-cargo","pkp-lhs","pkp-s-a","transport","transport-kolejowy","transport-towarowy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"18 stycznia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":248710}} }
300Gospodarka.pl

Blokada transportu kolejowego z Ukrainy do Polski. PKP: Wycofajcie się z zakazów

Spółki z grupy PKP oczekują wycofania się przez Koleje Ukraińskie (UZ) z ograniczeń przewozowych do Polski drogą kolejową.

20 stycznia mają wejść w życie kolejne ograniczenia, polegające na zakazie wwozu ładunków w wagonach UZ do Polski, co dodatkowo pogorszy sytuację PKP Cargo i PKP LHS.

Oczekujemy wycofania się z nałożonych i zaplanowanych zakazów w transporcie i przywrócenia niezakłóconego ruchu pomiędzy naszymi krajami – powiedział członek zarządu PKP SA, Andrzej Olszewski, podczas konferencji prasowej. Jak dodał, możliwości rozmów z Kolejami Ukraińskimi przez grupę PKP zostały wyczerpane.

Kolej Ukraińska największym partnerem PKP

Obecnie większość transportu z m.in. Chin do Polski przechodzi przez Białoruś, zwłaszcza przejście graniczne Brześć – Terespol. P. o. prezesa PKP Cargo, Władysław Szczepkowski, ocenia, że działania UZ są „szkodliwe i nieuzasadnione” i oczekuje ich odwołania. Dodaje, że działania godzą w finanse i wizerunek zarówno Kolei Ukraińskich, jak i polskich.

Koleje Ukraińskie są naszym kluczowym partnerem handlowym. Przez 20 lat działalności PKP LHS zainwestowała ponad 1 mld zł w modernizację taboru i rozbudowę infrastruktury. To dzięki rozwojowi przewozów do Sławkowa rośnie również skala przewozów i przychody Kolei Ukraińskich. Mamy nadzieję, że nasi ukraińscy partnerzy odblokują tranzyt, bo to oni są jego głównym beneficjentem – mówił z kolei prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb.

Blokada transportu kolejowego do Polski – o co chodzi?

30 listopada 2021 r. Koleje Ukraińskie (UZ) wprowadziły zakaz przyjmowania do przewozu wszystkich przesyłek nadawanych do Polski tranzytem przez terytorium Ukrainy z i do: Azerbejdżanu, Armenii, Białorusi, Gruzji, Chin, Kazachstanu, Kirgistanu, Łotwy, Litwy, Federacji Rosyjskiej, Tadżykistanu, Turkmenistanu, Uzbekistanu, Mołdawii i Estonii.

Jednocześnie w wykazie ograniczeń przewozowych UZ wprowadzono zapowiedź całkowitego ograniczenia eksportu z Ukrainy do Polski w wagonach własności UZ, z terminem obowiązywania od 1 stycznia br. (przesuniętego następnie na 20 stycznia 2022 r.).

Początkowo, obok ograniczenia „tranzytowego”, Koleje Ukraińskie wprowadziły również ograniczenie tranzytu do Słowacji, Czech i Austrii, jednak po kilku dniach ograniczenia te zostały zniesione. Oznacza to, że ograniczenie dotyczą wyłącznie Polski.

Jako przyczynę podawano początkowo ograniczoną okresowo przepustowość ukraińskiej sieci kolejowej i nagromadzenie przesyłek oczekujących przekazania z UZ na PKP. Jednak zdaniem polskiej spółki takie przeszkody nie mają faktycznie miejsca. PKP została jednocześnie poinformowana, że odwołanie ograniczeń leży poza kompetencjami administracji kolei Ukrainy.

PKP S.A. pełni nadzór właścicielski nad spółkami Grupy PKP. PKP Cargo to spółka, która działa w segmentach przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru. Z kolei PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługi przewozowe i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1 520 mm) przeznaczona do transportu towarowego.