{"vars":{{"pageTitle":"Brak kierowców z Ukrainy pogłębia kryzys w transporcie drogowym","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-transportowa","branza-tsl","cudzoziemcy","kierowcy-ciezarowek","kierowcy-zawodowi","luka-kadrowa","najnowsze","polskie-firmy","praca-dla-cudzoziemcow","pracownicy-z-ukrainy","rynek-pracy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"27 sierpnia 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":741494}} }
300Gospodarka.pl

Brak kierowców z Ukrainy pogłębia kryzys w transporcie drogowym. Weto prezydenta nie pomaga

Prezydent zawetował nowelizację ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, która zakładała m.in. przedłużenie do marca 2026 roku legalności ich pobytu w Polsce – pisze rp.pl. To będzie problem dla polskiego rynku transportowego, który w dużej mierze opiera się na pracy kierowców z Ukrainy.

W 2022 roku w obrocie prawnym było ponad 127 tys. świadectw kierowcy wydanych obywatelom Ukrainy – to dane GITD. W 2023 roku liczba ta spadła do ok. 89 tys. Z tego faktycznie aktywnie używanych było mniej niż 50 tys. Wniosek? W ciągu zaledwie dwóch lat liczba świadectw kierowcy w rękach Ukraińców zmniejszyła się  o 30-40 proc. Efekt? Jest mniej dostępnych kadr w sektorze transportowym. W świetle decyzji prezydenta istnieje ryzyko jeszcze większego spadku.

Pieniądze nie zapełnią luki kadrowej

Problem potwierdzają dane z Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK). Sierpniowy odczyt wskazuje, że niedobór pracowników pozostaje jednym z głównych czynników ograniczających działalność firm – wskazało go aż 60 proc. badanych z branży TSL. Jednocześnie 77 proc. firm wskazuje na rosnące koszty pracy, 64 proc. na niepewność gospodarczą, a 62 proc. na zatory płatnicze. To sprawia, że sektor transportowy funkcjonuje dziś pod presją zarówno kadrową, jak i finansową.

Na rynku istnieją rozwiązania, takie jak faktoring, które mogą łagodzić problemy związane z długimi terminami płatności faktur. Jednak narzędzia finansowe nie rozwiążą problemu braku wykwalifikowanych kierowców, także tych z Ukrainy. To wymaga podejścia systemowego.

Potrzebne jest stabilne prawo o pracy cudzoziemców

– Wygaśnięcie uproszczonych procedur zatrudniania obywateli Ukrainy oznacza powrót do większych obciążeń administracyjnych i ryzyka dalszego pogłębienia luki kadrowej. W konsekwencji sektor transportu drogowego staje dziś przed podwójnym wyzwaniem: z jednej strony presją kosztową i niepewnością makroekonomiczną, z drugiej – deficytem wykwalifikowanych pracowników – mówi Marcin Wawrzkiewicz, Country Manager Malcom Finance w Polsce.

Stabilność całego sektora transportowego może wspomóc stworzenie przewidywalnych ram prawnych dotyczących zatrudniania cudzoziemców. Ważne jest także zapewnienie firmom narzędzi finansowych, dzięki którym ograniczy się ryzyko zatorów płatniczych, a firmy będą mogły utrzymać płynność.


Przeczytaj również: