{"vars":{{"pageTitle":"Brakuje specjalistów IT. Firmy nie są w stanie obsadzić ważnych stanowisk","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["braki-kadrowe","branza-it","kompetencje-przyszlosci","najnowsze","outsourcing","pracownicy","programisci","rekrutacje","specjalisci-it","sztuczna-inteligencja"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"9 grudnia 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"09","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":743182}} }
300Gospodarka.pl

Brakuje odpowiednich specjalistów IT. Firmy nie są w stanie obsadzić strategicznych stanowisk

Polski rynek technologiczny znalazł się w punkcie, w którym jednocześnie rośnie liczba programistów i… pogłębia się deficyt kompetencji. Z najnowszego badania Scalo wynika, że 56 proc. dużych firm nie może znaleźć wysoko wykwalifikowanych specjalistów IT, mimo intensywnych rekrutacji. To efekt gwałtownego rozwoju technologii – przede wszystkim AI – który wymaga umiejętności, jakich dziś na rynku jest po prostu za mało.

Rosną koszty i trudności rekrutacyjne

W ostatnich 12 miesiącach 57 proc. przedsiębiorstw zauważyło wzrost kosztów zatrudnienia ekspertów IT. Droższe są zarówno procesy rekrutacyjne, jak i utrzymanie specjalistów w strukturach. Co trzecia duża firma (32 proc.) przyznaje, że mimo wielomiesięcznych poszukiwań nie była w stanie znaleźć odpowiedniego kandydata na wymagane stanowisko.

Eksperci Scalo podkreślają, że rośnie nie tylko popyt na kompetencje, ale także ich poziom.

– Mimo ogólnie wysokiej podaży programistów na rynku, tylko niewielka grupa dysponuje kompetencjami, jakich obecnie pracodawcy potrzebują. Związane jest to z dynamicznym rozwojem technologii, który obserwujemy w ostatnich miesiącach – mówi Anna Stanek, dyrektor ds. rozwoju w Scalo. Dodaje, że w efekcie firmy coraz częściej stają przed ryzykiem nieobsadzenia strategicznych ról.

Outsourcing wraca do łask

Braki kadrowe w IT i rosnące koszty sprawiają, że przedsiębiorstwa szukają alternatywnych modeli pozyskiwania kompetencji. Prawie połowa dużych polskich firm (45 proc.) sięga po outsourcing, a 60 proc. z nich deklaruje, że ta strategia realnie pomaga przezwyciężyć problemy rekrutacyjne.

Dostawcy talentów dysponują bazą konsultantów i deweloperów, którzy mogą szybko zasilić projekty klientów. „Delivery Management”, czyli kompleksowa obsługa wdrożenia, pozwala firmom zachować jakość i płynność prac, bez konieczności prowadzenia długotrwałych rekrutacji.

– Wzrost zainteresowania outsourcingiem to w obecnych realiach naturalne zjawisko. Nowe technologiczne szanse i wyzwania pojawiają się niemal co kilka miesięcy, a firmy zdają sobie sprawę, że nadążanie za każdą kolejną zmianą wymaga organizacyjnej zwinności – mówi Stanek. Jej zdaniem to właśnie elastyczność staje się dziś kluczowym elementem przewagi konkurencyjnej.

Outsourcing pozwala też uniknąć długoterminowych kosztów. Zewnętrzne zespoły specjalistów IT można dostosować do skali projektów, a po ich zakończeniu – ograniczyć je lub przekształcić.

Badanie „Deficyt kompetencji IT i sposoby jego przezwyciężania” przeprowadzono metodą wywiadów telefonicznych (CATI) w dniach 5-12 listopada 2025 r. na próbie 100 przedstawicieli dużych firm zatrudniających co najmniej 250 osób i posiadających wewnętrzne działy IT. Respondentami byli m.in. CEO, CFO, CTO, decydenci IT, HR managerowie oraz osoby z obszaru B&R.


Przeczytaj także: