{"vars":{{"pageTitle":"Branża reklamowa tonie w długach. Marki wydają na promocję coraz mniej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["analiza-ekspercka","badania-i-rozwoj","branza-reklamowa","dlug","krd","najnowsze","reklama","zadluzenie","zadluzenie-firm"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"7 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":600229}} }
300Gospodarka.pl

Branża reklamowa tonie w długach. Marki wydają na promocję coraz mniej

Branża reklamowa ma trudności i długi z powodu niewielkiego wzrostu wydatków marek na promocję. Dane Krajowego Rejestru Długów ujawniają, że firmy z branży kreatywnej są zadłużone na ponad 118,6 mln zł, a kontrahenci są im winni niemal 126 mln zł.

Według prognoz Dentsu Global Ad Spend Forecasts, wydatki na reklamę w Polsce w tym roku zwiększą się o mniej niż 2 proc. Jednak główną przyczyną wzrostu jest inflacja cen usług medialnych, a nie wzrost aktywności reklamowej. Faktycznie, wydatki na promocję spadają według cen stałych o 0,6 proc. rok do roku.

Warunki ekonomiczne, takie jak poziom inflacji, wzrost PKB, ceny energii i decyzje klientów, wpływają na kwotę przeznaczoną na marketing i reklamę. Analizując miniony rok, który był okresem spowolnienia wzrostu w obliczu odbudowywania strat związanych z pandemią, można zauważyć wpływ tych uwarunkowań na branżę reklamową.


Czytaj także: Biedronka ukarana przez UOKiK za akcję promocyjną. Firma gotowa iść do sądu [AKTUALIZACJA]


Reklama w internecie zyskuje kosztem prasy

Według „Raportu o Rynku Reklamy i Mediów” opublikowanego przez Publicis Groupe Polska, w 2022 roku przychody w reklamie internetowej, radiowej, outdoorze i kinie rosły, podczas gdy w prasie i telewizji odnotowano spadki.

W branży reklamowej istnieją zarówno duże agencje sieciowe, jak i liczne małe firmy, w tym jednoosobowe działalności gospodarcze. Te ostatnie odpowiadają za znaczną część zadłużenia branży, wynoszącego aż 66 mln zł. Firmy z województwa mazowieckiego stanowią blisko 1/3 zadłużenia branżowego, a agencje reklamowe mają największe długi wśród wszystkich podmiotów.

Według najnowszych danych KRD zaległości mają 4103 podmioty z tego segmentu, a ich średnie zadłużenie wynosi 28,9 tys. zł. Najwięcej do oddania kontrahentom mają agencje reklamowe – 97,8 mln zł. W tej grupie jest też najwięcej dłużników – 3388. Firmy specjalizujące się w badaniu rynku i opinii publicznej muszą uregulować 8,5 mln zł, agencje public relations – 6,9 mln zł, a domy mediowe – 5,2 mln zł.

Jednym z głównych problemów branży kreatywnej są długie terminy płatności narzucane przez klientów. W efekcie agencje często muszą sięgać po zewnętrzne finansowanie, aby utrzymać płynność finansową i zapłacić podwykonawcom.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Z danych wynika, że firmy reklamowe mają do odzyskania znacznie większe kwoty niż same mają zaległości, z klientami, zwłaszcza z sektorów handlu, budownictwa i przemysłu, jako głównymi dłużnikami.

Eksperci wskazują, że w obliczu niepewności panującej na rynku, spowodowanej m.in. inflacją i sytuacją geopolityczną, branża poszukuje kreatywnych rozwiązań przy ograniczonych budżetach. Oczekuje się również większego nacisku na jakość komunikacji w celu zdobycia uwagi konsumentów i zwiększenia ich lojalności.

Polecamy również: