{"vars":{{"pageTitle":"Budowa terminala przeładunkowego w Gdańsku na półmetku. Orlen podał szczegóły","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["gdansk","najnowsze","orlen","port","terminal-przeladunkowy"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"30 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":667592}} }
300Gospodarka.pl

Budowa terminala przeładunkowego w Gdańsku na półmetku. Orlen podał szczegóły

Prace przy budowie terminala przeładunkowego Grupy Orlen na Martwej Wiśle postępują zgodnie z planem i są zaawansowane w 50 proc., podała spółka.

Inwestycja wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi docelowo przeładunek ok. 2 mln ton produktów paliwowych rocznie. Równolegle realizowana jest budowa hydrokrakingowego bloku olejowego, który zwiększy możliwości przerobu ropy i pozwoli na wprowadzenie nowych kategorii zaawansowanych produktów olejowych.


Czytaj także: Więcej cystern z gazem skroplonym w 2023 roku. Orlen widzi szansę na dalszy wzrost


Po co Orlenowi nowy terminal?

Budowa terminala, za którą odpowiada sopocka Grupa NDI, znajduje się w połowie realizacji. Procentowe zaawansowanie poszczególnych zadań wynosi około 60 proc. w części terminalowej oraz 50 proc. w części rafineryjnej. Dzięki terminalowi, rafineria w Gdańsku wzmocni swoją logistyczną niezależność i zyska dodatkowy szlak ekspedycyjny. Zdolność przeładunkowa terminala planowana jest na ok. 2 mln ton produktów rocznie, podano. Wartość kontraktu na budowę terminala to ok. 500 mln z, a inwestycja rozpoczęła się w styczniu 2023 r. zaś jej zakończenie planowane jest na 2025 rok, podano.

– Budowa terminala na Martwej Wiśle, zwiększy możliwość dostaw biokomponentów do produkcji paliw zgodnie z unijnymi regulacjami. Jednocześnie pozwoli gdańskiej rafinerii na eksport olejów bazowych II generacji, których produkcja będzie możliwa, dzięki inwestycji w hydrokrakingowy blok olejowy. Jego uruchomienie otworzy przed gdańską rafinerią nowe rynki i znaczącą poprawi jej konkurencyjność – powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek.

W ramach budowy terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle powstanie nabrzeże o długości 380 metrów. Pozwoli to obsługiwać jednostki morskie o ładowności do 10 tys. ton. Na nabrzeżu znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Inwestycja obejmuje również rurociągi, estakady oraz infrastrukturę podziemną i pomocniczą, która połączy nowy terminal z rafinerią.

Nie tylko budowa terminala

Spółka podkreśliła też, że z terminalem ściśle związana jest realizowana przez Orlen budowa hydrokrakingowego bloku olejowego (HBO). Inwestycja poprawi ekonomikę przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. HBO umożliwi m.in. produkcję 400 tys. ton nowoczesnych olejów bazowych grupy II oraz kilkudziesięciu tysięcy ton półproduktów paliwowych. Dzięki budowie terminala, nowe, wysokomarżowe produkty powstające w HBO będą mogły być ekspediowane bezpośrednio na statki, co dodatkowo odciąży znajdującą się na terenie zakładu bocznicę kolejową.

Orlen ma w planach także kolejne inwestycje w rafinerii w Gdańsku, w tym w nowoczesne, nisko- i zeroemisyjne technologie. Do końca 2027 roku na terenie zakładu powstanie instalacja produkująca niskoemisyjny wodór z wykorzystaniem elektrolizera o mocy 1 MW. W ramach inwestycji powstanie również farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, system zarządzania energią oraz system odzysku ciepła odpadowego, podano również.

Grupa Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego.

Czytaj także: