{"vars":{{"pageTitle":"Carrefour z zarzutami. UOKiK przygląda się współpracy z dostawcami","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["carrefour-polska","dostawcy","hipermarket","najnowsze","sklepy","tomasz-chrostny","uokik"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"11 września 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":606922}} }
300Gospodarka.pl

Carrefour z zarzutami. UOKiK przygląda się współpracy z dostawcami

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił spółce Carrefour Polska zarzuty nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych. Zastrzeżenia budzi nieuzasadnione pobieranie opłat od kontrahentów za transport towarów z magazynu centralnego do sklepów sieci.

Centralna dystrybucja towarów jest integralną częścią modelu biznesu sieci handlowych i leży w ich interesie. Dlatego niedopuszczalne jest żądanie od dostawców opłat za transport z głównego magazynu do sklepów. W rzeczywistości jest to przerzucenie przez sieć kosztów własnej działalności na kontrahentów. Ta nieuczciwa praktyka może dotyczyć spółki Carrefour. Za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej grozi jej kara do 3 proc. obrotu – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.


Polecamy także:  WYWIAD Z PREZESEM UOKiK Tomaszem Chróstnym


Funkcjonowanie kilkuset sklepów należących do sieci handlowej na podstawie codziennych przyjęć towarów od wielu dostawców byłoby niemożliwe lub nieopłacalne. Szeroko pojęta centralizacja, obejmująca także logistykę, umożliwia sieciom wynegocjowanie korzystnych warunków handlowych, dzięki wykorzystaniu efektu skali.

Stanowi to jeden z filarów nowoczesnego kanału dystrybucji i sukcesu sieci handlowych, będąc tym samym naturalnym elementem ich modelu biznesu. Podmiot bez zaplecza infrastrukturalnego pozwalającego na centralizację dostaw nie byłby w stanie efektywnie konkurować z innymi sieciami handlowymi, podkreślono.

Tak jest również w przypadku spółki Carrefour Polska. W interesie przedsiębiorcy leży dystrybucja towarów do poszczególnych sklepów, nawet gdyby nie otrzymywał za to pieniędzy. Jednocześnie ustalenia poczynione w toku dotychczasowych działań UOKiK dotyczących relacji sieci handlowych z dostawcami produktów rolno-spożywczych wskazują, że na rynku występują podmioty, które na własny koszt wykonują czynności związane z rozwożeniem towarów z centrów dystrybucyjnych do placówek detalicznych – podaje Urząd w komunikacie.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Może to oznaczać, że Carrefour Polska, pobierając opłaty za transport z magazynów centralnych do sklepów, przerzuca na dostawców koszty swojej działalności. Taka praktyka może być przejawem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej i jest zagrożona karą do 3 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy – czytamy dalej.

To nie jedyne postępowanie dotyczące opłat za przewożenie towarów z magazynów centralnych do sklepów sieci handlowych. Wcześniej prezes UOKiK postawił zarzut nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej spółce Auchan Polska, przypomniano także.

Czytaj także: